آرشیو پرسش و پاسخ ها: آداب و مستحبات فقهی

آداب و مستحبات خوابیدن

توجه به حدیث زیر 
 هرکس تنها در خانه بخوابد ملعون است
 اگر در شهر دیگر جز افراد گناهکار همنشین دیگری نداشته باشیم چطور؟ آیا میتوان در هتل یا مسافرخانه تنها خوابید؟ 
در پاسخ به این سوال در ابتدا به معنای واژه لعن و سپس به تعدادی از آداب خواب می¬پردازیم؛ لعنی که در روایات برای برخی از اعمال وارد شده که خداوند لعنت کند کسی را که فلان عمل را انجام دهد در همه جا به معنای حرمت انجام آن عمل نیست و برخی اوقات ممکن است آن عمل مکروه باشد. در واقع لعن، به معنای دوری از رحمت خداست که در اعمال حرام موجب دوری بیشتر و در اعمال مکروه موجب دوری کمتری است؛ دلیل این مطلب که لعن از سوی خداوند بر انجام عمل مکروه نیز هست روایات است از جمله در روایتی می¬فرماید خداوند لعنت کند کسی را که تنها غذا بخورد و یا تنها بخوابد، که مشخص است تنها غذا خوردن و یا تنها خوابیدن فی حد نفسه حرام نیست ضمن آنکه توجه به این نکته نیز لازم است که لعنت خداوند بر کسی مطلبی غیر از لعنت کردن ما نسبت به آن فرد است. به این معنی که اگر در این روایات وارد شده خداوند لعنت کرده کسی را که این گونه باشد معنایش این نیست که جایزاست ما نیز ان فرد را لعنت کنیم چون لعنت کردن غیر کفار و منافقین جایز نیست. در مورد این روایات نیز به همین منوال باید لعن و مذمت از این کار را دلیل بر کراهت آن دانست از جمله احادیثی در این زمینه می¬توان به احادیث زیر اشاره کرد:
پیامبر فرمود: اگر كسى تنها بخوابد، بيم آن است كه ديوانه شود. از امام صادق - عليه‏السلام - سؤال نمودم: آيا تنها خوابيدن در خانه خوب است؟ حضرت فرمودند: تنها خوابيدن کراهت دارد. و من دوست ندارم که کسي چنين کند. (بحارالأنوار: ج 10 ص 280).
از حضرت امام موسى عليه‏السلام منقول است كه هر كه در خانه‏اى يا بيابانى تنها بخوابد، بگويد: «اللهم انس وحشتى و اعنى على وحدتى»
لذا قطعا تاکید در اینگونه روایات ارشاد و راهنمایی برای رسیدن به شرایطی ایده ال و دوری و اجتناب از خطرات احتمالی است. و تنها خوابيدن فقط كراهت دارد.
باید دانست که دین اسلام دین کاملی است و برای تمام زندگی انسان از لحظه تولد تا مرگ آدابی دارد که عمل به آنها باعث سلامتی روح و جسم انسان از بیماریهای روحی و جسمی می¬گردد. از جمله آداب خوابیدن می¬توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. خوابيدن بعد از طلوع فجر (اذان صبح ) تا طلوع آفتاب كراهت دارد.
2. خوابيدن بين نماز مغرب و عشا و بعد از عصر مكروه است .
3. خوابيدن پيش از ظهر (در وقت گرمى هوا) و بعد از نماز ظهر تا عصر (خواب قيلوله ) مستحب است .
4. مستحب است كه انسان پيش از خوابيدن ، وضو بگيرد.
5. خوابيدن در حال جنابت مكروه است .
از امام على (عليه السلام ) منقول است : (نخوابد مسلمانى در حالى كه جنب باشد و نخوابد مگر با وضو. پس اگر براى غسل و وضو آب نيابد با خاك تيمم كند. زيرا روح مؤ من را در وقت خواب به آسمان مى برند و حق تعالى او را قبول مى نمايد و بر او بركت مى فرستد. پس اگر اجلش رسيده باشد، او را در گنجينه هاى رحمت خود مى سپارد و اگر نرسيده است با امينان خود (ملائكه) به بدن او برمى-گرداند.)
6. خوابيدن در مسجد مكروه است .
7. تنها خوابيدن كراهت دارد.
8. خوابيدن در حالى كه دست انسان چرب و آلوده به خوردنى باشد، كراهت دارد.
9. مستحب است قبل از خوابيدن به بيت الخلاء رود.
10. مستحب است كه انسان بر دست راست و رو به قبله بخوابد و دست راست را زير صورت بگذارد.
11. خوابيدن روى دست چپ و خوابيدن به رو، مكروه است . چرا كه بر رو خوابيدن ، خوابيدن شيطان است. در روايت آمده است : (هر وقت كسى را ديديد كه بر رو خوابيده است او را بيدار كنيد و مگذاريد بر آن حال بخوابد.)
12. مستحب است كه انسان قبل از خواب ادعيه¬اى كه از ائمه رسيده است را بخواند.
13. خواندن سوره¬های (توحيد)، (كافرون)، (يس)، (واقعه)، (تكاثر) و خواندن (آية الكرسى) پيش از خواب ، مستحب است .
14. گفتن تسبيح حضرت فاطمه (عليها السلام) هنگام خواب استحباب دارد.
15. كسى كه در وقت خوابيدن آيه آخر سوره كهف را بخواند، هر وقت از شب كه بخواهد، بيدار مى شود: قل انما انا بشر مثلكم يوحى الى انما الهكم اله واحد فمن كان يرجوا لقاء ربه فليعمل عملا صالحا و لايشرك بعبادة ربه احدا
16. مستحب است انسان قبل از خواب به محاسبه اعمال روزانه خود بپردازد.
 با سلام با توجه به حدیث زیر 
هرکس تنها در خانه بخوابد ملعون است
اگر در شهر دیگر جز افراد گناهکار همنشین دیگری نداشته باشیم چطور؟ آیا میتوان در هتل یا مسافرخانه تنها خوابید؟ 
(104 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (2)
لیلا شیوانی
۰۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت۰۵:۰۹
سلام وعرض ادب .
میخواستم بدونم تنها خوابیدن تو اتاق خواب هم همین معنی رو می ده؟
یا منظور تنها خوابیدن تو خانه ی خالی هست؟ممنون میشم اگر جوابگو باشید ،یاعلی.
حصارکی
۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت۱۱:۵۳
سلام وعرض ادب .
میخواستم بدونم تنها خوابیدن تو اتاق خواب هم همین معنی رو می ده؟
با سلام
پاسخ: خیر این فقط در مورد تنها خوابیدن در خانه است نه در اتاق خواب
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید