آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ عمومی

سند و مدرک زیارت عاشورا

س: در کتاب «مصباح المتهجد» شیخ طوسی از صفوان بن مهران از امام صادق (ع) روایت شده زیارت عاشورا حدیث قدسیست، اگر این طوره آیا در زمان پیامبر (ص) و امامان قبل امام صادق (ع) مطرح شده؟ منبع مطرح شدنش کجاست؟ اگر نشده چرا مطرح نشده؟

ج: زیارت عاشورا از دو امام بزرگوار امام باقر و امام صادق علیهما السلام به یادگار مانده است و در قرن های متمادی توسط علماء شیعه نقل شده و تا به امروز به دست ما رسیده است. نقل پی در پی زیارت عاشورا در کتب علمای طراز اول در ده قرن گذشته، خود دلیل بر استحکام و وثاقت این متن نورانی است. 
زیارت عاشورا در حقیقت مرزهای عقیدتی شیعه و غیرشیعه را مشخص می کند. کسی که زیارت عاشورا را بخواند در می¬یابد که حزب او با حزب مخالف در تضاد است چرا که دو اصل تولی و تبری به عنوان توصیه قرآن، پیامبر (ص) و ائمه (ع) در این زیارت به اوج می¬رسد و این دو رکن مهم و اعتقادی شیعه بوضوح خود را نشان می¬دهد.
زیارت عاشورا به چند طریق به دست ما رسیده که بنا بر یک طریق، حدیث قدسی محسوب می شود. شیخ طوسی با سه سند این زیارت شریفه را نقل می‏نماید که یکی از آنها روایت صفوان بن مهران از امام صادق علیه السلام از پدرانش از پیامبر و جبرئیل و سرانجام از خدا؛ است، که بنا بر این سند زیارت عاشورا حدیث قدسی است چون به عنوان کلام خدا معرفی شده است.
بنابراین نقل، امام صادق می¬فرماید: من برای هر کس که از دور یا نزدیک به این زیارت ابا عبد الله (ع) را زیارت کند و دعای بعد از این زیارت را بخواند، ضامنم که زیارتش قبول و سعی و تلاشش مورد قدردانی خدا بوده و...، بعد می¬فرماید این ضمانت را پدرم(امام باقر (ع)) هم داده و این ضمانت را از پدرش(امام سجاد (ع)) هم نقل کرده و او هم این ضمانت را داده و از پدرش (امام حسین (ع)) نقل کرده و او هم این ضمانت را داده و از برادرش امام حسن (ع) هم نقل کرده و او هم از پدرش امام علی (ع) نقل کرده و امام علی (ع) هم این ضمانت را داده و از پیامبر(ص) هم نقل کرده و پیامبر(ص) هم این ضمانت را از جبرئیل نقل کرده و جبرئیل هم این ضمانت را از خداوند متعال نقل کرده که قسم خورده هر کس به این زیارت و دعای بعدش از دور یا نزديك اباعبدالله الحسین (ع) را زیارت کند، زیارتش قبول و شفاعتش پذیرفته باشد و... و برای قسم ملائکه و ما را شاهد گرفته است. (شیخ طوسی محمد بن حسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، مؤسسه الفقه الشیعه، 1411 ق، ص781-782)
به نظر میرسد شاید مراد امام از اين كه مى‏فرمايد يافتم اين زيارت را با اين ضمانت از خداوند؛ تنها ضمانت ثواب اين زيارت است که قدسی است نه متن زيارت.
به هر حال چه اصل متن زیارت و چه ضمانت این زیارت و یا هر دو قدسی باشد، این زيارت از نظر سندي هيچ مشكلي ندارد و علاوه بر اين، زيارت عاشورا از زيارت‌هايي است كه تمامي علماي شيعه بلا استثنا در طول تاريخ بر خواندن آن تأكيد كرده‌ و خود نيز بر قرائت هر روز آن مواظبت مي‌كردند. و روايتي كه مورد قبول تمامي علماي شيعه از قديم الأيام تا كنون بوده است، نيازي به بررسي سندي ندارد؛ هر چند كه از نظر سندي هم مشكلي ندارد.
براى آشنايى بيشتر با مباحث رجالى سند زيارت عاشورا، به دو كتاب ارزشمند «شفاء الصدور فى شرح زياره العاشور» تأليف آيت‏الله ميرزا ابوالفضل تهرانى«قدس‏سره» كه از شاگردان ميرزاى شيرازى بود و نيز «اللؤلؤ النضيد فى شرح زياره مولانا ابى عبدالله الشهيد» نگارش آيت‏الله شيخ نصرالله شبسترى مراجعه فرماييد.
(103 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (4)
نادر خجسته صفا
۲۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت۰۰:۲۰
سلام، درسندیت زیارت عاشورا هیچ تردیدی نیست که از امام معصوم نقل شده است.اما این که حدیث قدسی باشد سند محکمی دیده نشده است.من درجایی ندیده ام که قبل از امام باقر علیه‌السلام کسی زیارت عاشورا را خوانده باشد.
مهدی اکبرنژاد
۱۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت۲۳:۳۵
با سلام اولا زیارت فقط از امام باقر(ع) است و ابن قولویه و شیخ در مصباح المتهجد فقط از امام باقر(ع) نقل کرده اند و ثانیا هیچ دلیلی بر حدیث قدسی بودن آن وجود ندارد.
مهدی اکبرنژاد
۱۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت۲۳:۴۵
اصلاحیه نظر قبلی: با سلام هیچ دلیلی بر حدیث قدسی بودن آن وجود ندارد.
بابک سدری
۰۷ تیر ۱۴۰۰ ساعت۱۷:۴۷
با سلام.در قدسی بودن زیارت عاشورا اسناد بسیار است. (سلام الله) در زیارت عاشورا دلیل قاطع بر این امر است.التماس دعا.
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید