آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

وقایع دهه اول محرم سال 61 هجری

س: امام حسین (ع) در چه روزی وارد کربلا شد؟

ج: 2 محرم 61: ورود امام حسين‏ «ع‏» به سرزمين کربلا و فرود آمدن در آنجا؛ وقتى امام حسين عليه السلام وكاروانش به كربلا رسيدند، امام سوال كردند: اسم اين زمين چيست؟ گفتند: كربلا. امام وقتى اسم كربلا را شنيدند، فرمودند: اَللّهمَّ انِّى اَعوُذُ بِكَ مِنَ الْكَرْبِ وَ الْبَلاءِ و بعد فرمودند: اين، موضع كَرْب و بَلا و محلّ محنت و عِنا است. فرود آييد كه اينجا منزل و محل خيمه¬هاى ما است و اين زمين، جاى ريختن خون ما است و در اين مكان قبرهاى ما واقع خواهد شد. جدّم رسول خدا مرا به اين امور خبر داد. به اين ترتيب امام و اصحابش دوم محرم در آن سرزمين فرود آمدند و حرّ بن يزيد رياحى هم با سپاهش مقابل امام خيمه زدند. حر در اين روز ضمن نامه¬اى به عبيد الله بن زياد، او را از ورود امام باخبر كرد. امام حسين عليه السلام در اين روز به اهل كوفه نامه نوشت و گروهى از بزرگان كوفه را از آمدن خودشان باخبر كرد. امام نامه را به قيس بن مسهر داد تا به كوفه برود ولى عوامل عبيد الله او را در بين راه شهيد كردند. امام وقتى خبر را شنیدند گريه كردند و فرمودند: خداوندا! براى ما و شيعيان ما در نزد خود قرارگاه والايى قرار ده و ما را با آنان در جايگاهى از رحمت خود جمع كن، كه تو بر انجام هر كارى توانايی.
3 محرم 61: ورود عمر سعد به کربلا، همراه چهار هزار نفر از سپاه کوفه و آغاز گفتگوي وي با امام براي وادار کردن آن حضرت به بيعت و تسليم شدن.
5 محرم 61: ورود شبث بن ربعي با چهار هزار نفر به سرزمين کربلا.
7 محرم 61: رسيدن دستور از کوفه بر ممانعت‏ سپاه امام از آب، ماموريت پانصد سوار دشمن بر شريعه فرات به فرماندهي عمرو بن حجاج.
9 محرم 61: ورود شمر با چهار هزار نفر به کربلا، همراه با نامه ابن زياد به عمر سعد، مبني بر جنگيدن با حسين‏ «ع‏» و کشتن او، و آوردن امان نامه براي حضرت عباس‏ «ع‏» و حمله‏ مقدماتي سپاه عمر سعد به اردوگاه امام و مهلت ‏خواهي امام براي نماز و نيايش در شب عاشورا. در اين روز اعلان جنگ شد و امام حسين عليه السلام حضرت عباس عليه السلام را صدا زد و فرمود: اى عباس، جانم فداى تو باد، بر اسب خود سوار شو و از آنان بپرس كه چه قصدى دارند؟ حضرت عباس عليه السلام رفت و خبر آورد كه اين¬ها مى¬گويند: يا حكم امير را بپذيريد يا آماده جنگ شويد. امام حسين عليه السلام به حضرت عباس فرمودند: اگر مى توانى آ نها را متقاعد كن كه جنگ را تا فردا به تاخير بيندازند و امشب را مهلت دهند تا ما با خداى خود راز و نياز كنيم و به درگاهش نماز بگذاريم. خداى متعال مى¬داند كه من بخاطر او نماز و تلاوت قرآن را دوست دارم. حضرت عباس عليه السلام سمت سپاه دشمن برگشت و از آ نها مهلت خواست و عمر سعد قبول كرد. امام حسين عليه السلام در شب عاشورا دستور دادند براى حفظ حرم و خيمه¬ها، خندقى را پشت خيمه¬ها حفر كنند و به محض حمله دشمن چوبها و خار و خاشاكى كه در خندق بود را آتش بزنند تا ارتباط دشمن از پشت سر قطع شود.
10 محرم 61: درگيري ياران امام با سپاه کوفه، شهادت امام و اصحاب، غارت ‏خيمه‏ها، فرستادن سر مطهر امام به کوفه، توسط خولي.
11 محرم 61: حرکت‏سپاه عمر سعد و نيز اسراي اهل بيت از کربلا به کوفه، پس از آنکه عمر سعد بر کشته‏هاي سپاه خود نماز خواند و آنان را دفن کرد و اهل بيت را برشترها سوار کرده به کوفه برد.
(3 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید