آرشیو پرسش و پاسخ ها: خاور میانه

دلیل ارتباط ما با کشورها و حکومتهای مرتجع عربی

دلیل ارتباط ما با کشورها و حکومتهای مرتجع عربی منطقه که دشمن اصلی خود را شیعیان می دانند، چیست؟

- اشتراکات فراوان از جمله دین اسلام و مرزهای مشترک
- پرهیز از دشمن تراشی و حفاظت از منفع ملی
- خنثی کردن تبلیغات دشمنان در مورد ایران هراسی و شیعه هراسی
- وحدت جهان اسلام در جهت مقابله با دشمنان اصلی آن یعنی آمریکا و اسرائیل
- بازار اقتصادی مناسب جهت صدور کالا و خدمات
پاسخ تفصیلی: 
روابط جمهوری اسلامی ایران و اعراب از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است که دلایل متعددی برای آن وجود دارد از جمله مناسبات همجواری و همسایگی، روابط فرهنگی و دینی و تبادل تجاری، اقتصادی و توریستی است که مجموعه ای این عوامل دلایل اهمیت روابط بین‌ ایران و اعراب به شمار می‌رود، حتی این اهمیت در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم که تا حدودی فضای منطقه‌ای با امروز متفاوت بود و به لحاظ فرهنگی روابطی که امروز برای آن تعریفی داریم میان ایران و اعراب کمتر بود وجود داشته است و به هرحال بخش عمده‌ ای از همسایگان ایران را کشورهای عربی تشکیل می‌دهند و موقعیت جغرافیایی چنین شرایطی را ترسیم کرده که ما ناگزیر هستیم در بحث روابط همسایگانمان روابط با اعراب را مهم تلقی کنیم.
در طول سال‌های گذشته یکسری قضایا و مسائلی موجب شده که در دیدگاه‌های ایران و برخی از کشورهای عربی اختلافاتی بروز کند، به نظر می‌رسد که ما به دلیل دیدگاه‌های مشترکی که در برخی مسائل داریم، موضوعات اختلافی بین دو طرف را به راحتی باید حل و فصل کنیم البته ریشه این اختلافات قدیمی و تاریخی و برخی عمدتا سیاسی است و این اختلافات در برخی مراحل با بعضی کشورهای عربی پیش رفته و به تدریج به مسائل امنیتی بین دو طرف تبدیل شده و وقتی اختلافات به مرحله امنیتی می‌رسد در واقع بی‌اعتمادی بین روابط دو کشور حاکم می‌شود و همین مساله امنیتی شدن روابط یک نوع بی‌اعتمادی را به وجود می‌آورد و زمانی که روابط به مرحله امنیتی شدن رسید تلقی تهدید از این روابط بین دو طرف ایجاد می‌شود. حال به دلیل آنکه جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از مراحل نسبت به اعراب در منطقه هم به لحاظ ساختارهای فرهنگی، تمدنی و هم ساختارهای فکری، اقتصادی و مدنی دست برتر دارد وقتی این موارد را در کنار هم قرار می‌دهیم شاید برخی از کشورها از آن تلقی نوعی تهدید و دخالت ایران را در امور داشته باشند که البته این تلقی، تلقی صحیحی نیست.
به نظر می‌رسد این تلقی‌ها از طرف اعراب به نوع پیام‌هایی که ایران درگذشته از خود بروز داد بر می‌گردد . تلقی آنها این بود که ما به دنبال آن هستیم که دیدگاه‌های خودمان را در شرایط سخت و با زور به آنها تحمیل کنیم و همین امر در برخی روابط تاثیر گذاشت. 
باوجود این بهتر است که با اعراب روابط نزدیک داشته باشیم و مسائل و مشکلات را از طریق گفت‌وگو و مذاکره با یکدیگر حل کنیم اصلا این مساله اجتناب ناپذیر است که وقتی بخواهیم با همسایگان رابطه داشته باشیم باید مسائل از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود، به تبادلات فرهنگی و اقتصادی منجر شود به طور طبیعی ما با برخی از کشورهای عربی اختلاف دیدگاه سیاسی داریم این نمی‌تواند مانعی باشد برای اینکه در سایر حوزه‌هایمان با اعراب تجدید نظر نکنیم. به نظر می‌رسد همانطور که اشاره شد برخی اعراب چنین تلقی می‌کنند که ایران قصد دخالت در امورشان را دارد ولی باید به آنها اطمینان خاطر داده شود به هیچ وجه ایران به دنبال توسعه سرزمینی و توسعه طایفه‌ای و عقیدتی در کشورهای عربی نیست
(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید