آرشیو پرسش و پاسخ ها: جوانان

نسل حاضر و تمایل کمتر به تعالیم دینی

پرسش: چرا نسل حاضر نسبت به نسل‌هاي قديم تمايل كمتري به تعاليم ديني دارد؟
اثبات اصل اين موضوع يعني وجود دين‌گريزي و يا دين ستيزي در جامعه كنوني ما نيا‌زمند ارائه تحقيقات دقيق ميداني و پژوهش هاي آماري با ذكر مصاديق و نمادهاي دين‌گريزي و ميزان آن در جامعه است؛ زيرا افراد بسياري وجود دارند كه در ظاهرشان حركت‌ها و اعمالي مغاير با ارزش‌ها و آموزه هاي ديني مشاهده مي شود، ولي اگر به صورت عميق تر به بررسي ساير رفتارهاي آنها بپردازيم مشخص مي شود كه همان افراد، در بسياري از اعمال و رفتار خويش پاي بند، مقيد و معتقد به دين مي باشند. از اين رو به نظر مي رسد دين‌گريزي مطلق - كه افراد به طور كامل هيچ گونه پاي بندي به دين نداشته باشند - در جامعه ما بسيار محدود است، لذا به سادگي نمي توان گفت، نسل امروز جامعه ما دين گريز و احيانا دين ستيز هستند. اينان نسبت به واقعيات موجود جامعه، ديدگاه‏هاي متفاوتي دارند و چه بسا بخشي از آن ديدگاه‏ها و نارضايتي‏ها، وارد باشد؛ ولي ممكن است، بعضي از افراد جامعه وجوانان با توجه به شرايط محيطي و خانوادگي، از نارضايتي بيشتري برخوردار باشند و بعضي از نارسايي‏ها را ناشي از قوانين ديني بدانند و در نتيجه اشكالات خويش را متوجه دين بكنند. البته كارآمدي دين يك بحثي است و كارآمدي برخي از مديران بحث ديگر. اتفاقاً در گفت‏وگو با اين قبيل افراد، غالباً تصريح مي‏كنند كه اشكالات آنان نه به اصل دين؛ بلكه به مديران و كارگزاران بر مي‏گردد. بنابراين، بي‏ترديد مي‏توان گفت: جوانان كشور از بهترين جوانان از حيث سلامت فكري، روحي و ديني مي‏باشند البته سرمايه‏گذاري كلان دشمنان دين و كشور، براي تسخير اين دژ مستحكم و انحراف جوانان، خطري بزرگ است؛ كه بايد نسبت به آن هوشيار بود.
به هر حال، دين‌‏گريزي _هر چند در حد خيلي ضعيف_ عوامل متعددي دارد؛ از جمله:
1. تبليغات سوء دشمنان و ايجاد و القاي شبهه درباره دين.
2. روش‏هاي نادرست در آموزش ديني در دوران كودكي و نوجواني
3. ضعف و سستي بنيان‏هاي ديني در خانواده
4. گرايش به سوي تمايلات و هواهاي نفساني
5. ضعف بينش و نداشتن آگاهي درست از ماهيت دين و نقش و كاركرد آن در تأمين سعادت دنيوي و اخروي انسان
6. ناكارآمدي برخي از مديران جامعه در اجراي برنامه‏هاي اعلام شده‏ حكومت ديني، در نتيجه، بي‏پاسخ ماندن نيازهاي اوليه اجتماعي جوانان (ازدواج، اشتغال، مسكن و...)
7. عدم توزيع عادلانه امكانات و فرصت‏ها در برخي از ادارات و دستگاه‏هاي كشور
8. درگيري برخي گروه‏ها و جناح‏هاي سياسي براي كسب قدرت سياسي و در نتيجه، ايجاد يأس و نااميدي جوانان براي نيل به خواسته‌‏هاي مشروع خويش. براي مبارزه با دين‏گريزي بايد پس از بررسي همه جانبه علل و عوامل آن، راه‏كارهاي مناسب را برگزيد. آنچه در جامعه امروز ما بسيار مهم است، ايجاد موجي سهمگين و توفنده در برابر تهاجم فرهنگي دشمنان و ارايه چهره زيباي دين و زدودن غبار خرافات و كژانديشي‏هاست، در اين صورت دين با جذابيت فوق‏العاده‏اي كه دارد، با توان‏مندي جوانان را به سوي خود فرا مي‌‏كشاند. از طرف ديگر شديداً بايد مواظب خطر دگرگوني در هويت فرهنگي و گرايش‏هاي نسل جوان بود. يكي از خطرات جدي فرهنگ مهاجم غرب اين است كه جوانان را چنان به سوي تمايلات شهواني و آزادي‏هاي جنسي سوق دهد كه اساسا گرايش به دين و ديانت در آنان رنگ بازد و ديگر براي آنان حق و باطل چندان اهميتي نداشته باشد. به هر حال، جواني، از بزرگ‏ترين نعمت‏هاي الهي به بشر است و مثل هر نعمت خداداد ديگر، بايد از آن استفاده‏اي بهينه‏ كرد. جوانان، گران‏بهاترين سرمايه‌‏هاي كشورها به هنگام جنگ و صلح بوده و به عنوان سربازان و مديران بالقوه در عرصه‌‏هاي سياسي، اجتماعي، علمي، فرهنگي و... به شمار مي‏آيند. بنابراين، بايد با برنامه‏ريزي دقيق، موانع پيش‏روي نسل حاضر (عوامل دينگريزي پيش گفته) را زدود و براي مشكلات آنان، راه‏كارهاي عملي ارائه كرد.
(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید