آرشیو پرسش و پاسخ ها: آداب و مستحبات فقهی

ثواب نگاه کردن به قرآن

با سلام: دلایلی که نشان بدهد بازکردن قرآن و نگاه کردن به آن، ثواب دارد چیست؟
یکى از دستورهایى که پیشوایان دین در باب تلاوت قرآن به ما داده اند، خواندن از روى آن است و روى این مسئله تأکید فراوانى کرده¬اند. چه بسا علت این تأکید، بهره گرفتن از «نورانیت» قرآن است، تا مسلمانان از آن بهره بیشترى ببرند و نورانیتش در آنان اثر گذارد. نگاه کردن به قرآن فوایدی دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:
الف. قرآن کتابی است که حقایقی فراتر از الفاظ دارد؛ چرا که گوینده آیات آن پروردگار عالمیان و حامل آن بهترین خلق او نبی اکرم (ص) است. به همین جهت وقتی مسلمانی قرآن را باز کرده به آن نظر می¬کند، در محضر خدا و رسول خدا است، و معنویت حضور را ادراک می¬کند، حاضر شدن در محضر خدای عالمیان و ارواح پاک مطهر معصومین به سواد نیاز ندارد.
ب. هر کس به نسبت فهم و درک خود از قرآن بهره مند می¬گردد؛ بی سوادان یا کم سوادان هم به نوبه خود از فیض حضور در محضر کتاب آسمانی بهره مند می¬شوند. کسی که توانایی خواندن قرآن را ندارد به اندازه کسی که می¬تواند قران را تلاوت کند بهره نمی¬برد، و کسی که توانایی تدبر در آیات قران را ندارد و فقط می¬تواند بطور سطحی با قران مواجه شود، نمی¬تواند بهره کسی را که آشنایی کامل به قواعد کلام عرب دارد و محکم و متشابه آن را درک می¬کند، ببرد؛ بنابراین هر کسی به اندازه توانایی¬ها و سطح درک و قدرت تحلیل خود می¬تواند از قران بهره ببرد. بهره¬ی زیاد مانع بهره¬ی کم نیست و همه این بهره¬ها هدایت محسوب می¬شوند و هدایت منحصر در الفاظ نیست بلکه در متن زندگی انسان جاریست و این خصوصیت قرآن که حتی بیسوادان از آن بی بهره نمی¬مانند خود اعجازی دیگر است.
ج. قرآن کلام خدا ذکر اوست و نگاه کردن به آن باعث ارتباط با خدا و آرامش روح و روان است.
د. در روایات بسیاری ذکر شده که نگاه کردن به قرآن حتی بدون قرائت آن عبادت است و این خصیصه تنها برای قرآن نیست امور بسیاری داریم که تنها با نگاه کردن عبادت محسوب می شود مثل نگاه کردن به صورت عالم، خانه کعبه و نظر محبت آمیز به والدین و ... . در روایات معتبر بسیاری به آن توصیه شده که برای مثال نمونه¬هایی را ذکر می¬کنیم:
1- راوی گوید به امام صادق (ع) عرض کردم: فدایت شوم من قرآن را در سینه¬ام حفظ کرده و در دل می¬خوانم؛ آیا اینطور افضل است یا اینکه قرآن را نگاه کنم؟ حضرت فرمود: با نگاه کردن بخوانی افضل است، مگر نشنیده ای نظر کردن در قرآن عبادت است؟( کلینی، یعقوب، الکافی، ‏ج2، ص 613)
2- اسحاق بن عمار به امام صادق علیه السلام عرضه داشت: جانم به قربانت، من قرآن را حفظ کرده¬ام آیا از حفظ بخوانم یا از روى آن ؟
امام علیه السلام فرمود: از روى آن بخوان. زیرا که قرائت از روى قرآن ثواب بیشترى دارد. مگر نمى¬دانى که نگاه کردن به قرآن علاوه بر خواندن آن، مستقلا عبادت محسوب مى گردد.(اصول كافى، ج 4، كتاب فضیلت قرآن، ص 418، حدیث 5)
3- رسول خدا(ص) نیز در این باره فرمودند: برترین عبادت امت من تلاوت قرآن با نگاه به آن است.(آداب المتعلمین ، ص 151)
از روایت فوق به دست مى¬آید که تنها خواندن قرآن، تلاوت کامل و مطلوب نیست. بلکه علاوه بر خواندن اگر به آیات الهى، نگاه شود و قرآن در مقابل فرد تلاوت کننده قرار داشته باشد بهتر است. شاید از این احادیث بتوان استفاده کرد که خواندن قرآن از روى آن به تدبر و تفکر نزدیکتر است تا از حفظ خواندن.
قرائت از روى قرآن آثار و خواصى دارد که در احادیث به پاره¬اى از آن¬ها تصریح شده است از جمله: هر کس قرآن را از روى آن بخواند نور چشمش زیاد مى¬شود. چشم از دردها و بیمارى¬ها و نابینایى، سالم و محفوظ مى¬ماند. همچنین رعایت حق قرآن، قرائت از روی قرآن است. قرآن¬هایى که در منازل، مساجد و اماکن متبرکه وجود دارد هر کدام حقى به گردن مسلمانان دارند. اداى حقوق آنها، باز کردن، نگاه کردن در آنها و قرائت است.(صالحى حاجى آبادى، تأثیر قرآن در جسم و جان)
(11 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید