آرشیو پرسش و پاسخ ها: هستی و معرفت شناسی

خلقت انسان و امتحان و آزمایش

معاون دبیرستان دخترانه هستم. دانش آموزان درباره هدف خداوند از خلقت انسان و امتحان و آزمایش الهی برای رفتن به بهشت و جهنم از ما سوال میکنند چه جوابی باید به آنان داد؟
1- خلقت انسانها از ناحیه خداوند نه از روی احساس نیاز است نه از روی هوی هوس بلکه بجهت راه یافتن انسان به کمالات انسانی و معنوی است مثلا آنجائی که میفرماید : و ما خلقت الانس و الجن الا لیعبدون و یا آنجائی که میفرماید انّ اکرمکم عند الله اتقاکم ....... از این آیات متوجه میشویم که عبادت و تقوای الهی راه رسیدن به خیر مطلق است تا جائی که ملائکه را هم بدان مقام راهی نیست .
خلاصه : هدف خداوند از خلقت انسانها نیاز خداوند به انسانها نیست بلکه هدف ، رساندن خیر به انسانهاست . و چون خلقت ِ انسان دارای هدف شد دیگر لغو بر آن صدق نمیکند .( کتاب تجرید الاعتقاد نوشته خواجه نصیر الدین طوسی رحمه الله)
2- در آيه ديگر غرض از خلقت انسان, امتحان و آزمايش او ذكر شده است, آن جا كه مى فرمايد: (الذى خلق الموت والحياة ليبلوكم ايكم احسن عملاً; خدا مرگ و زندگى را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدام نيكوكارتريد.(ملك (67) آيه 2 . 8. مصباح يزدى, همان, ص172.)
شكى نيست كه آزمايش الهى براى رفع جهل نيست, چون خداوند از همه چيز خبر دارد; بلكه هدف, فراهم كردن زمينه اى است تا افراد با اختيار خود, آن چه را كه پنهان دارند آشكار كنند و استعدادهاى نهفته خويش را به فعليت برسانند.
با توجه به مطالب گذشته مى توان گفت هدف از آفرينش انسان, امتحان او است تا از اين راه او بندگى را برگزيند و به كمال نهايى كه قرب به پروردگار است, نايل گردد. ممكن است گفته شود كه چرا خداوند انسان ها را از همان نخست كامل نكرد؟ در پاسخ بايد گفت: اگر انسان از نخست كامل خلق مى شد, ديگر انسان نبود. موجوداتى كه كمالات خود را از اول دارند, مجردند(بحار الانوار، ج 102، باب 8، روايت 6.)
و خدا چنين موجوداتى را قبل از انسان خلق كرده است كه نمونه آن ملائكه مى باشند كه در يك حالت ثابت قرار دارند و تغييرى نمى كنند.
3- اما سوالات قبر وقیامت : بحث سوال قبر جدی است و در ابتدای ورود به عالم قبر دو ملک وارد می شوند و عمدتا اعتقادات انسان و بعضی از اعمال انسان را سوال می کنند که روشن بشود که مسیر به سمت رحمت الهی یا غضب الهی است . 
سوال از :خدا ، دین ، پیامبر ،امام ، کتاب ، قبله و چگونگی صرف عمر و بدست آوردن اموال می شود و همچنین در مورد نماز و روزه هم سوال خواهد شد . این سوالات حدنصاب ورود به بهشت است یعنی این سوالات استانداری است که برای ورود به بهشت لازم است . در رابطه با افراد سوالات عوض نمی شود و سوالات همین است.
(2 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید