آرشیو پرسش و پاسخ ها: امامت

چرا امام حسین(ع) نتوانست خانواده خود را نجات دهد

امام حسین(ع) که نتوانست خانواده‌ی خودشون رو نجات بدهند چطور می‌توانند یک ملت را نجات بدهند؟
با عرض سلام
سوال مطرح شده از جانب شما نیاز به بیان دو مقدمه دارد
اول اینکه قدرت انسان و حیطه اختیاراتش در هر مقامی که باشد محدود است؛ ولو آن انسان امام معصوم باشد، زمانی که خواست خدا بر این محقق شد که حضرت اباعبدالله و خانواده آن عزیز به شهادت برسند دیگر از حیطه اختیارات امام خارج است و امام معصوم با رضایت تمام و خلوص نیت در برابر خواست خدا سر تسلیم فرود می آورد؛ بنابر این سوال شما دارای این اشکال است که امام حسین علیه السلام در مقام نجات خانواده نبودند؛ بلکه هدفی والاتر داشتند که حاضر شدند حتی خانواده خود را فدای اسلام و حضرت حق کنند. به عبارت دیگر حضرت خانواده خود را فدای نجات امت اسلامی کردند.
دوم اینکه، مفهوم نجات در سوال شما دارای اشکال است؛ چرا که مفهوم واقعی نجات در اسلام، یعنی عاقبت بخیری؛ در ادبیات اسلام ، نجات یعنی انسان به سعادت کامل برسد و از سیاهی ها و گناهان نجات پیدا کنند؛ با این معنی خانواده اباعبدالله، با کمال میل و رضایت نجات پیدا کردند و با این فداکاری مقدمات نجات امت را نیز مهیا کردند
با بیان این دو مقدمه مشخص شد که نه تنها اباعبدالله خانواده خود را نجات دادند بلکه باعث نجات بسیاری در طول تاریخ شدند.
(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید