آرشیو پرسش و پاسخ ها: اصطلاحات فقهی

غسل ما فی الذمه

وقتی بین غسل حیض یا استحاضه شک داریم و همچنین برای انجام غسل‌هایی که از قبل مانده، نیت مافی‌ذمه درست است یا، ما فی ظنه؟
باسلام دوست عزیز؛ در مورد غسل مانند نماز می توانید نیت ما فی الذمه کنید. نیت نماز در نظر بسیاری از مردم یا « ادا » است یا « قضا ».در حالی که گاهی، باید نماز را به نیت «ما فی الذمه» خواند.
نماز به نیت ما فی الذمه یعنی اینکه مکلف میداند که باید نماز بخواند ولی نمیداند باید با نیت ادا بخواند یا قضا.مثلا کسی برای نماز صبح بیدار میشود اما نمیداند که آفتاب طلوع کرده یا خیر.در اینجا کافی است نماز صبح را با نیت ما فی الذمه بخواند یعنی نه نیت ادا بکند و نه نیت قضا و همین نماز او را کفایت میکند.در مورد نمازهای دیگر هم همینطور است یعنی زمانیکه شک دارد وقت نماز باقی است یا نه، نمازش را با نیت ما فی الذمه بخواند.غسل مافی‌الذمه نیز مربوط به غسلهای گذشته است که شک دارید غسل واجبی که به گردنتان بوده انجام شده یا نه.  به نیت همه آنها غسل مافی الذمه انجام دهید اما در مورد شک بین غسل حیض یا استحاضه باید وضعیت خود را نگاه کنید که به کدام حالت نزدیک تر است و حکم همان را انجام داد.
(52 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید