آرشیو پرسش و پاسخ ها: اصطلاحات فقهی

نماز و روزه دانشجویان از نظر سایر مراجع

 دانشجوی دانشگاه اراک هستم و شهرمان خمین بیش از 4 فرسخ با دانشگاه فاصله دارد و هفته ای دو روز به دانشگاه می روم. مقلد رهبری هستم که در این مساله احتیاط واجب در جمع دارند ولی به آیت ا... مکارم عدول کردم که شروط کامل خواندن نماز را سفر حداقل سه روز در هفته می دانند و نماز را شکسته می خوانم ولی سایر دانشجویان نمازشان را کامل می خوانند و نظرشان عکس چیزی است که گفتم حال به شک افتادم لطفا راهنمایی کنید.
 سلام دوست عزیز فتوای همه مراجع تقلید رو میزارم که ببینید وانتخاب کنید
آيت‌الله خامنه‌اي: اساتيد و دانشجويان بورسيه و مأمور به تحصيل كه داراي حقوق دريافتي مي‌باشند، اگر در كمتر از ده روز حداقل يك بار بين وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند، نمازشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه شان صحيح است؛ اما ساير دانشجويان كه در شهر ديگري تحصيل مي‌كنند بنابر احتياط واجب نماز را جمع (هم تمام و هم شكسته) بخوانند، همچنين روزه را در سفر بگيرند و در وطن نيز قضا كنند؛ البته در اين احتياط واجب دانشجويان مي‌توانند به فتواي مجتهد ديگر كه داراي شرايط رجوع است و نماز را كامل و روزه را صحيح مي‌داند، عمل نمايند. (1/1)
آيات عظام بهجت (ره)، صافى، فاضل (ره) و نورى: اساتيد و دانشجويان، اگر در كمتر از ده روز، حداقل يك بار، بين وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و اين وضعيت، تا مدتى ادامه داشته باشد [حداقل حدود سه ماه] كثيرالسفر محسوب مي‌شوند و نمازشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه صحيح است. (2/1 و 3/1)
آيت‌الله مكارم:
1. كسانى كه حداقل سه روز در هفته در رفت و آمد باشند و اين برنامه حداقل دو ماه ادامه مي‌يابد و يا شنبه به محل تحصيل و تدريس بروند و پنج‌شنبه برگردند و اين برنامه حداقل 45 روز ادامه داشته باشد، كثيرالسفر محسوب مي‌شوند و نمازشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه شان صحيح است. (4/1)
2. كساني كه دو سال يا بيشتر و هر سال حدود سه ـ چهار ماه [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل يا تدريس و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره نمازشان كامل و روزه شان صحيح است. [در بين راه نماز شكسته است.] (4/1)
آيت‌الله سيستانى:
1. كساني كه حداقل سه روز در هفته و يا ده روز در ماه [اگر چه به طور پراكنده] در رفت و آمد باشند و اين برنامه براى مدتى [به طور مثال شش ماه در يك سال و يا حداقل سه ماه در چند سال تحصيلى] ادامه يابد، كثيرالسفر محسوب مى‏شوند و نمازشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه ‏شان صحيح است. (5/1)
2. كساني كه سه سال يا بيشتر و هرسال حداقل 15 روز در ماه و يا 6 ماه در سال [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره در محل تحصيل، نمازشان كامل و روزه شان صحيح است [در بين راه نماز شكسته است.]
(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید