آرشیو پرسش و پاسخ ها: اصطلاحات فقهی

شب اول قبر

کسانیکه می‌میرند ودفن نمی‌شوند شب اول قبرشان و نماز لیله‌الدفن چه وقت وچگونه است؟

براساس آيات و روايات، روح انسان پس از مرگ و انقطاع از بدن مادى، خود را با بدن برزخى و قالب مثالى مى‏يابد بدن مثالى، شباهت بسيارى به بدن دنيوى انسان دارد ولى در عين حال بدنى است كه با نظام و قوانين عالم برزخ سازگار است و با بدن مادى دنيوى، تفاوت‏هايى دارد.(1) افزون بر اين كه در بيشتر موارد مقصود از واژه «قبر» در واقع مسائل برزخ است مثلًا گفته شده است: «ان القبر روضه من رياض الجنة او حفرة من حفرالنار»(2) «قبر يا روضه‏اى از رياض بهشت و يا جايگاه پستى از جايگاه‏هاى آتش است». 
البته قبر برزخى و قبر خاكى يك ارتباط خاصى با هم دارند كه مجال طرح آن نيست ولى بايد توجه داشت كه عمده مسائل شب اول قبر و پس از آن، مرتبط با عالم برزخ است، نه قبر خاكى.(3) 
بنابراين هم عذاب قبر و فشار آن و هم شادى‏ها و فراخى‏هاى آن، مرتبط با عالم برزخ بوده و با قالب بدن برزخى، صورت مى‏گيرد و قبر خاكى در اين موارد، خصوصيتى ندارد. ازاين‏رو اگر مرده‏اى را بسوزانند، يا آن را بخورند، يا به دريا بيندازند و يا آن را موميايى كرده و در محفظه‏هاى خاصى نگه دارند باز هم مسائل شب اول قبر، فشار قبر، سؤال، مكافات و براى آنان خواهد بود و شب اول قبر آنها، همان شبى است كه اين بدن‏ها يا به دريا انداخته شد، يا طعمه حريق گشته و يا خوراك حيوانى قرار گرفته است. شب اول قبر شهيدانى كه پس از مدت مديدى، اجساد مقدس و مطهر آنان يافت مى‏شود همان شبى است كه در بيابان‏ها مانده‏اند. حضرت امير (ع) مى‏فرمايد: «فروگذار نمى‏شود احدى از مردم كه در شرق و غرب زمين و دريا و صحرا هستند مگر آن كه فرشته‏هاى سؤال كننده، به ملاقات آنان خواهند رفت».(4) 
پى‏نوشت‏
(1) نگا: عروج روح، صص 52 و 59.
(2) بحارالانوار، ج 6، ص 159، روايت 19.
(3) نگا: عروج روح، ج 7، صص 69 و 114.
(4) علم الهدى، معاد و عدل، ص 100.
(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید