آرشیو پرسش و پاسخ ها: اصطلاحات فقهی

نماز در سفر و حکم وطن

خواهشا طبق نظر اقای سیستانی بفرمایید که در چه مواردی در سفر نماز کامل است؟ چند مدت باید در شهر دیگه بمانی که در حکم وطن شود؟

با سلام
آيت‏ الله سيستانى: 1. اگر زمان تحصيل و تدريس اساتيد و دانشجويان، حداقل دو سال ادامه دارد و در آنجا مستقر مى ‏شوند [گر چه در هفته دو شبانه روز كامل باشند به نحوى كه به آنان مسافر گفته نشود] آنجا در حكم وطن است و بايد نمازشان را در محل تحصيل، تمام بخوانند و روزه را بگيرند. 
2. اگر اساتيد و دانشجويان در هفته، حداقل سه روز بيش از مسافت شرعى رفت و آمد كنند و يا در سفر باشند و اين برنامه براى مدتى (به طور مثال شش ماه در يك سال و يا حداقل سه ماه در چند سال تحصيلى) ادامه يابد كثيرالسفر محسوب مى ‏شوند و نماز ايشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه ‏شان صحيح است. 
تبصره 1. در هر دو صورت اگر در ماه اول، قصد اقامت ده روز نكنند، بايد احتياط نمايند يعنى، نمازشان را هم تمام و هم شكسته بخوانند و روزه را هم بگيرند و هم قضا نمايند. 
تبصره 2. با توجه به اينكه آيت الله سيستانى، رجوع به مرجع تقليد مساوى را جايز مى ‏داند، مقلدان ايشان مى ‏توانند در اين مسئله به مرجع مساوى ديگر، مراجعه كنند كه نماز را كامل و روزه را صحيح مى‏داند. 
(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید