آرشیو پرسش و پاسخ ها: مسائل مالی

نقش زنان در گرایش همسران به کسب روزی حلال

نقش زنان در گرایش همسران به کسب روزی حلال

خانم‌ها می‌توانند از دو جهت زمینه را برای کسب رزق پاک شوهرانشان مهیا سازند.

 به نظر می‌رسد در مسابقه چشم و همچشمی و رقابت‌های اینچنینی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد موضوع روزی پاک و رزق حلال در حال به انزوا رفتن و رنگ باختن است. چرا که هرکس برای اینکه از این مسابقه بی‌سرانجام باز نماند تنها به فکر کسب درآمد بیشتر افتاده است و کمتر به این موضوع فکر می‌کند که آیا در این مال کسب شده حق فرد دیگری وجود ندارد؟ آیا در این درآمد حاصل شده ناله و نفرین شخص دیگری نیست؟

آیا این درآمدحلال و پاک است؟

دلیل اینکه در این روزگار برخی این پرسش‌ها را از خود نمی‌پرسند این است که قائل به آن شده‌اند که پول بیشتر، آسایش بیشتر را به همراه می‌آورد و به قول معروف تابع تئوری رفاه هستند. این افراد معتقدند که پول رفاه می‌آورد و برای رسیدن به این رفاه فقط به دنبال کسب درآمد بیشتر هستند و به اینجا رسیده‌اند که فقط پول بیاید، از هر راهی که شد! اما این مدل از زندگی با سبک زندگی ایرانی- اسلامی ما در تضاد است و باید بدانیم که آسایش در روزی پاک است چرا که با برکت مال پاک، هر چند هم اندک می‌توان زندگی راحت‌تری را برای خانواده رقم زد تا اینکه دائم در تکاپو برای کسب مالی باشیم که در نهایت غیر از خوشی زودگذر و بی‌دوام چیزی نصیب‌مان نکند. از مهم‌ترین افرادی که در اقتصاد خانواده می‌توانند نقش مهمی را به عهده داشته باشد و معیشت خانوار را به کنترل درآورد همسر خانواده یا همان خانم خانه است.

 

خانم‌ها می‌توانند از دو جهت زمینه را برای کسب رزق پاک شوهرانشان مهیا سازند؛ اول اینکه با تحمل سختی‌ها و کاستی‌هایی که در راه کسب حلال ممکن است به وجود‌ آید به همسران خود در این راه امید دهند و مشوق آنها در این مسیری باشند که از آن به جهاد در راه خدا یاد شده است. دوم اینکه با کنترل اقتصاد خانواده هر نوع پولی را پذیرا نباشند و به‌طور حتم از همسرشان جویا شوند که آیا در این درآمد حق دیگری وجود ندارد؟ آیا این پولی که صرف خورد و خوراک فرزندان می‌شود طاهر است؟ و با جویا‌شدن منشأ درآمد همسر خود از پاک بودن آن مطمئن شوند و در این راه به فرزندان خود نیز بیاموزند که موضوعی در خانواده مهم‌تر از روزی پاک نیست و فرزندان را نسبت به برکت مال حلال آگاه سازند و از قبح روزی ناپاک بیشتر برای بچه‌ها صحبت کنند تا نان‌آور خانواده را به انجام کسب حلال دلگرم کنند.



مادران وظیفه دارند به فرزندان بیاموزند که چشم و همچشمی آسایش را از خانواده سلب می‌کند چرا که پس از کلی تلاش و دوندگی زمانی که قصد خرید یک مدل از وسیله‌های امروزی را دارید متوجه می‌شوید که مدل جدیدتری به بازار آمده و شما همین الان هم یک مدل عقب‌تر هستید چه رسد به فردا! بنابراین باید از این شرایطی که خودمان فراهم آورده‌ایم و باعث سلب آسایش خودمان شده‌ایم بیرون بیاییم و با خود فکر کنیم که اگر این میدان رقابت را برای خود درست نکرده بودیم چقدر زندگی راحت‌تر بود.

(9 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید