آرشیو پرسش و پاسخ ها: علماء و اندشمندان

شادی در ایام شهادت معصومین علیهم السلام

از آن‌جایی که بسیاری از مردم درایام نوروز جشن و سرورهای خود را برگزار می‌کنند، و نوروز امسال هم مثل سال گذشته مصادف شده با شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در ذهن بسیاری از شیعیان این سوال را مطرح می‌کند، که آیا برگزاری مراسمات شادی و سرور در این ایام جایز است یا نه ؟ 

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای:  اگر موجب توهین و هتک باشد اجتناب لازم است.

حضرت آیت الله العظمی بهجت:  در صورت صدق عنوان هتک، حکم آن نزد متشرعه واضح است.
حضرت آیت الله العظمی تبریزی: تزویج، عقد و عروسی در ایام سوگواری ائمه معصومین (علیهم‌السلام) برکتی ندارد، و راه انداختن کاروان شادی در کوچه و خیابان در آن ایام جایز نیست، و همین در غیر ایام سوگواری هم که معرض فساد است جایزنیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی: در فرض مسئله هتک حرمت حرام است.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی: جایز نیست.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: این گونه حرکات مناسب دوستان اهل بیت (علیه‌السلام) نیست مؤمن باید از آن بپرهیزد.

(یک روایت از امام رضا (علیه السلام

امام رضا (علیه‌السلام) به ریان بن شبیب می فرمایند: «یابن شبیب، إن سرك أن تكون معنا فی الدرجات العلى من الجنان فاحزن لحزننا وافرح لفرحنا». اگر دوست داری كه در بهشت همراه ما باشی، به هنگام حزن ما، اندوهگین باش و به وقت شادمانی ما شاد باش(شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا (علیه‌السلام)، ج 2 ص 269)

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید