آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

تدوین قرآن

کسانی که قرآن را تدوین کردند چه کسانی بودند؟ از اهل سنت یا شیعه؟

در پاسخ به این سوال اولاً باید گفت که خداوند طبق ظاهر آيه إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ (حجر/9)، وعده داده که آن را از هر نظر حفظ و پاسدارى كند؛ محافظت از هر گونه تحريف، محافظت از فنا و نابودى و محافظت از سفسطه‏هاى دشمنان وسوسه‏گر لذا معروف و مشهور در ميان همه دانشمندان شيعه و اهل تسنن اينست كه: هيچگونه تحريفى در قرآن روى نداده است، و قرآنى كه امروز در دست ماست، درست همان قرآنى است كه بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نازل شده، و حتى كلمه و حرفى از آن كم و زياد نگرديده است (تفسير نمونه، ج‏11، ص: 31) ثانیاً عظمت و بزرگي شأن قرآن كريم و احترامي كه اين كتاب الهي به دليل سفارش‏هاي مكرر پيامبر اكرم(ص) در ميان مسلمانان پيدا كرده بود و نيز منزلتي كه آن حضرت براي قرآن قائل بود، موجب شد از همان آغاز نزول وحي، مسلمانان به حفظ آيات قرآن در ذهن خود اهتمام ورزند. قرآن فقط قانون اساسى براى مسلمانان نبود، بلكه همه چيز آنها را تشكيل مى‏داد، مخصوصاً در آغاز اسلام هيچ كتابى جز آن نداشتند و تلاوت و قرائت و حفظ و تعليم و تعلم مخصوص به قرآن بود.
قرآن يك كتاب متروك در گوشه خانه و يا مسجد كه گرد و غبار فراموشى روى آن نشسته باشد، نبود تا كسى از آن كم يا بر آن بيافزايد. مسأله حفظ قرآن به عنوان يك سنت و يك عبادت بزرگ، هميشه در ميان مسلمانان بوده و هست، حتى پس از آن كه قرآن به صورت يك كتاب تكثير شده و در همه جا پخش گرديد و حتى بعد از پيدايش صنعت چاپ، كه سبب شد اين كتاب به عنوان پرنسخه‏ترين كتاب در كشورهاى اسلامى چاپ و نشر گردد، باز مسأله حفظ قرآن به عنوان يك سنت ديرينه و افتخار بزرگ موقعيت خود را حفظ كرد، به طورى كه در هر شهر و ديار، هميشه جمعى حافظ قرآن بوده و هست.(تفسير نمونه، ج‏11، ص: 36) لذا اولین گام در راه پاسداري از حريم قرآن، حفاظت از آيات الهي در خزينه افكار و سينه‏هاي مستعد مسلمانان بود.
ثالثاً افراد بسياري در زمان حيات رسول اكرم(ص) به عنوان كاتب وحي، به فرمان پيامبر(ص)، آيات قرآن را مي‏نوشتند و هر آيه‏اي كه نازل مي‏گشت، به فرمان وي در جاي مناسب خود قرار مي‏دادند. زنجاني در تاريخ القرآن، نويسندگان وحي را 43 نفر دانسته و نام آنان را ياد آور شده است كه معروف‏ترين آنان، عبارتند از: علي ابن ابي طالب، زيد بن ثابت، ابي بن كعب و عبد الله بن مسعود. آن حضرت به نوشتن قرآن بسيار اهتمام مي‏ورزيد و نسبت بدان عنايت فراواني مبذول مي‏داشت.(تاريخ القرآن، علامه زنجاني، ص 20) سيد مرتضي، از بزرگان شيعه، درباره جمع آوري قرآن فرمود: «قرآن در زمان رسول گرامي(ص) با همان كيفيتي كه اكنون در دسترس ماست، جمع‏آوري و مرتب گرديده بود؛ زيرا قرآن در آن عصر، تدريس مي‏شد و مجموع آن به وسيله مسلمانان حفظ مي‏گرديد، تا آن جا كه جمعي از اصحاب، معين شده بودند تا قرآن را حفظ كنند و آن را بر پيامبر(ص) بخوانند. همچنين جمعي از ياران آن حضرت، مانند عبدالله بن مسعود و ابي بن كعب و ديگران، بارها قرآن را از ابتدا تا انتها، نزد پيامبر گرامي اسلام(ص) قرائت كردند».(مجمع البيان، شيخ طوسي، ج 2، ذيل آيه 281 بقره، ص 213) 
لازم به ذکر است که کاری که طبق روایات عامه در زمان ابوبکر مبنی بر جمع قرآن و نسخه برداری از آن صورت گرفت، جز یک کار سیاسی جهت بزرگنمایی نبود و تنها نسخه برداری از قرآن بود. همچنین در زمان عثمان دومين مرحله از نسخه برداری از قرآن انجام شد. حذيفه يماني همراه لشكر اسلام كه متشكل از مسلمانان عراق و شام بود، براي نبرد به سرزمين ارمنستان عازم شد. «حذيفه از اختلاف مسلمانان در قرائت قرآن، سخت نگران و آشفته شد. پس نزد عثمان رفت و به او گفت: اي امير مؤمنان، درياب امت را پيش از آن كه همانند يهوديان و مسيحيان در كتاب آسماني خود دچار اختلاف شوند. پس عثمان كسي را به سوي حفصه فرستاد تا نسخه‏اي را كه در زمان ابوبكر تدوين شده و نزد او بود، بدهد تا از روي آن استنساخ كرده، سپس آن را به وي باز گرداند. حفصه، قبول كرد و پس از آن بود كه عثمان به زيد بن ثابت، عبد الله بن زبير، سعيد بن عاص و عبد الرحمن بن حارث بن هشام دستور داد كه از روي مصحف مذكور، نسخه هايي (مصاحفي) تهيه كنند. عثمان به آنان گفت: هر گاه ميان شما سه نفر قرشي و زيد بن ثابت اختلافي در قرائت ولحن پيش آمد، مورد اختلاف را به زبان مردم قريش بنويسيد؛ زيرا قرآن به زبان آنان نازل شده است. پس آنان نيز چنين كردند تا آن كه كار نسخه‏برداري به پايان رسيد. سپس عثمان مصحف حفصه را به او باز گرداند و دستور داد به هر يك از اكناف و اطراف بلاد اسلامي، نسخه‏اي از مصحفي را كه نوشته بودند، بفرستند و همه كتيبه‏ها و نوشته‏هاي ديگري كه قرآن بر آن نوشته بودند، بسوزانند تا هيچ اختلافي در قرآن پيش نيايد و همه مسلمانان بر يك قرآن اتفاق نظر داشته باشند.(مجمع البیان، ج 6، ص 583) از اين روايات، تدوين جديد قرآن به دست نمي‏آيد؛ بلكه آن چه از آن ‏استفاده مي‏شود اين است كه خلفا براي حفظ قرآني كه در زمان پيامبر تدوين شده بود، آن را در مراحل گوناگون، به صورت يك نسخه كه مورد توجه همه مسلمانان باشد، قرار دادند.
(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید