آرشیو پرسش و پاسخ ها: جنگ نرم

ماهواره؛ تاثیرات و مضرات

در مورد تأثیر ماهواره بر خانواده های مزایا و مضراتش و اینکه کسانی که ماهواره دارند چگونه استفاده کنند؟
با سلام دوست عزیز؛ امروزه رسانه ها بخصوص ماهواره ها، يكي از رسانه هاي قدرتمند ارتباط جمعي به شمار مي آيد .
اين ابزار، به دليل ويژگي‌هاي منحصر به فرد خود، قادر است پيام‌هاي تصويري را به دورترين نقاط منتقل كند و تعداد بي‌شماري از افراد را در سراسر دنيا مورد خطاب قرار دهد. همچنين ماهواره مي تواند در هشيار كردن، اطلاع‌رساني و درحوزه پژوهش، سياست و ... نقش مهمي داشته باشد؛
امّاماهواره برنامه هاي تخريبي و نابهنجاري نيز دارد؛ تا جايي كه برخي از جامعه شناسان و كارشناسان فرهنگي را برآن داشته تا براي مصونيت جامعه انساني، بويژه نهاد خانواده چاره انديشي كنند. بدين ترتيب، تاثير برنامه‌هاي اين ابزار قدرتمند برافكار عمومي و عملكرد آن را بويژه از نظر تربيتي و جامعه پذيري نبايد از نظر دور داشت.گذراندن وقت بيش‌تر براي تماشاي ماهواره، نشان دهنده علاقه كمتر به مطالعه است و به احتمال زياد، فرد را تنبل و از نظر رواني، منفعل بار مي آورد، فعاليت ذهني را كند و روح انسان را مسخ مي كند. ماهواره، مبلّغ پرخاش‌گري و ستيزه‌جويي است و گاه انسان را به ترس از خشونت واقعي مبتلا مي سازد؛ بدين معنا كه فرد از جنگ و مبارزه واقعي مي‌هراسد.
تماشاي تصويرها و فيلمهاي مبتذل، كم كم انسان را معتاد ميكند؛ به گونه اي كه اگر فرد روزي به سراغ ماهواره و عكس‌هاي مبتذل آن نرود، در زندگي خود احساس كمبود مي‌كند و حالت كسالت به او دست ميدهد. تماشاي صحنه‌هاي مبتذل، ذهن و انديشه انسان را تسخير ميكند. فردي كه خود را به ديدن اينگونه تصويرها عادت داده است، به كار و فعاليت سازنده اقتصادي بي‌رغبت ميشود.
تدبیر شیطانی دشمنان در تحت پوشش قراردادن ایران و کشورهای اسلامی و در محاصره قرار گرفتن زبان وفرهنگ وبينش خانواده ها:
از زمانی که ماهواره وارد خانه های ایرانیان شد، طیف گسترده ای از شبکه های ماهواره ای مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفت.در ابتدا به دلیل محدود بودن شبکه های فارسی زبان، شبکه های خارجی مورد توجه بییندگان برنامه های ماهواره ای قرارداشت اما پس از مدتی با گسترش شبکه های فارسی زبان و کاهش سختگیریها نسبت به استفاده از ماهواره، این پدیده به صورت گسترده ای به خانه های ایرانیان راه یافت.هم اینک تخمین زده می شود که تعداد قابل ملاحظه ای گیرنده و دیش ماهواره ای در کشور وجود داشته باشد.تعداد شبکه های ماهواره ای فعال در جهان 17000 و ۶۶۶شبکه است که از این تعداد حدود 3000شبکه در داخل ایران با همین دیش ها و آنتن های معمولی قابل دریافت هستند.از این تعداد شبکه حدود380 شبكه موسيقي و273شبكه تبليغ اديان ساختگي و235 شبكه مبتذل و74شبکه مخصوص تبلیغات مد لباس و لوازم آرایش است كه هر سال بر شمار اين شبكه ها اضافه ميشود.
با توجه به جوان بودن جمعیت کشور، علاوه بر تاثیر شبکه های ماهواره ای بر نحوه نگرش جوانان به مسایل سیاسی، ما شاهد تغییر در الگوهای فرهنگی جوانان کشور نسبت به بسیاری مسائل از جمله مدل لباس و آرایش نیزهستیم.نکته قابل توجه در زمینه تغییر دیدگاه جوانان نسبت به نوع پوشش و آرایش آنها این است که الگوهای جمعی در جامعه بشدت درحال تضعیف و فردگرایی و توجه به خود، در حال رشد است.آراستگی و زیبایی ظاهرجوان امروز که مورد پسند اوست، بگونه ای متفاوت از الگوهای جمعی است که فرهنگ سنتی جامعه برای او ترسیم می کند.در جامعه به دلیل بهبود اوضاع اقتصادی مردم، ابراز وجود دربین جوانان به مثابه یک ارزش اجتماعی بسرعت درحال رشد است.یکی از دلایل پررنگ شدن این موضوع علاوه بر رفاه اقتصادی، گسترش روز افزون استفاده از ماهواره در خانواده ها می باشد.از این نکته نیز نباید غافل شد که جامعه ما یک جامعه در حال گذار است و در این میان موجی که برطبقه بالا و متوسط تاثیر می گذارد، طبقات پایین جامعه را هم متاثر می کند. مثلا ما در جوانان طبقات پایین جامعه هم میل به تغییر در نوع لباس و آرایش را مشاهده می کنیم، هر چند مسائل مالی، آنها را در ابراز این نوع کنش اجتماعی دچار محدودیت می کند.در جامعه جوانی مثل ایران، انتخاب نوع پوشش و سبک آرایش، بی تاثیر از برنامه های ماهواره نیست.با نگاهی کوتاه به این مساله متوجه می شویم که نفوذ فرهنگ غرب آرام آرام وارد کلیه اندامهای درخت کهنسال فرهنگ ایران می شود وخود را بسرعت ناباورانه ای به عنوان بخشی از فرهنگ جامعه به جوانان عرضه می کند.
در چنین شرایطی، مدیران فرهنگی جامعه باید حرکت خلاقانه و آگاهانه ای را برای کاهش اثرات منفی برنامه های شبکه های ماهواره آغاز کنند.از نظر کارشناسان، در عصر جهش ارتباطات، ما نمی توانیم جلوی ارسال امواج ماهواره و رسوخ آموزه ها و هنجارهای غیرخودی را در درون کانون خانواده هایمان سد کنیم اما می توانیم درپرتو ارائه مبانی هنجاری خود در رسانه های خاص مقابله با شبیخون فرهنگی بیگانه بپردازیم به عنوان مثال می توانیم با ایجاد شبکه هایی مخصوص نمایش لباس و مد و ارائه الگوهای ایرانی اسلامی و با نظارت اهل فن، بخش عمده ای از تاثیر منفی(صرف نظر از آثار و برنامه های مثبت این فناوری) برخی از شبکه های ماهواره ای را تعدیل کنیم.وقتی جوانان بدانند برنامه های مورد علاقه خود را با کیفیت عالی و متنوع می توانند در شبکه های تلویزیون ملی تماشا کنند یقینا عده بینندگان شبکه های ماهواره ای غیرخودی به حداقل ممکن خواهد رسید و جوانان ایرانی به جای آنکه مصرف کننده قهار برنامه های ماهواره ای بیگانه باشند، به شهروندان فرهیخته و با سواد رسانه ای بالا در چارچوب مرزهای ملی کشورمان تبدیل می شوند.مادر عصر تكنولوژي به سر مي بريم . كه در آن ماهواره نقشي پر رنگي در انتقال اطلاعات و پيام ها دارد هر چند ماهواره را مي توان دجال گمراهي نام نهاد زيرا رويكردي كه در اين شبكه هاي ماهواره اي به چشم مي خورد نشان از تلاش آن ها براي هويت زايي فرهنگي و ايجاد سستي در باورهاي ديني دارد.شبكه هاي ماهواره اي علمدار جنگ نرم عليه نظام جمهوري اسلامي ايران است هر چند به طور دقيق نمي توان حجم استفاده از ماهواره را در ايران به طور دقيق مشخص كرد ولي مي توان با توجه به قراين و شواهد موجود مي توان حدس زد كه ميزان استفاده از شبكه هاي ماهوارهاي در ايران افزايش قابل توجه اي پيدا كرده است .
به لحاظ فنی در۱۵۹ مدار تلویزیونی در کل جهان،۲۰۳ ماهواره تلویزیونی فعال است که از این تعداد در۸۰مدار قالب دریافت در ایران، 100 ماهواره تلویزیونی يعنی نیمی از ماهواره های جهان قرار دارد. این تعداد ماهواره ها، امکان تماشای حدود۱۸۰۰۰ شبکه تلویزیونی را در ایران فراهم می آورد با رسیورها و دیش های معمولی می توان تا نزدیک۲۰۰۰ کانال ماهواره ای را در ایران با کیفیت بالا دریافت کرد.در بين شبكه هاي ماهواره اي كه به سهولت در ايران قابل دريافت است، بيش از 380 كانال خاص موسيقي وجود دارد كه شبانه روز در حال پخش موسيقي، كليپ، رقص، آهنگ هاي درخواستي و كنسرت هستند. عموم اين برنامه ها آكنده از حركات ضداخلاقي و اروتيكال است. در حاليكه علاوه بر اين شبكه هاي اختصاصي موزيكال، حدود 1200 شبكه هم در خلال برنامه هاي خود كليپ ها و شوهاي موزيكال پخش مي كنند.در حوزه كودك و نوجوان بيش از 250 كانال ماهواره اي قابل دريافت در ايران است؛ ضمن آنكه بخش مهمي از برنامه هاي كانال هاي عمومي نيز ، به پخش برنامه هاي كودك و نوجوان اختصاص دارد. اين شبكه ها علاوه بر پخش كارتون هايي كه عموماً در تضاد با مباني اخلاقي ماست، به فرهنگ سازي ارزش هاي ليبرالي و امانيستي غرب در ذهنيت اطفال ايراني مي كند و آنان را شيفته زندگي آمريكايي و غربي مي نمايد.
یکى از کارکردهاى رسانه هاى جمعى به ویژه ماهواره مفهوم سازى و به تبع آن، شکل دادن به هنجارهاى متناسب با آن مفهوم است كه با توجه به اين نكته مي توان گفت شبكه هايي كه ضديت با كشورهاي مستقل به خصوص جمهوري اسلامي ايران دارند با چند رويكرد متفاوت به برنامه سازي مي پردازند تعدادي از شبكه ها به ترويج فرهنگ برهنگي و اشاعه بي بند باري در سطح جامعه مي پردازند تا بنياد خانواده را سست كنند تعدادي ديگر رويكردي ضد دين دارند و به شبه افكني مي پردازند و تعدادي نيز به سياه نمايي دست آورد هاي انقلاب ايران مي پردازند و به ايجاد ياس در بين مخاطبانشان مي پردازند و مسائل را به صورت وارونه جلوه مي دهند به نظر مي رسد با افزايش كمي شبكه هاي ماهواره اي و جذب مخاطبان ايراني، ترويج انگاره هاي ليبرالي به سهولت انجام مي گيرد و اين همان بخشي ازجنگ نرمي است كه امپرياليسم رسانه اي غرب دنبال پيروزي در آن است.
در اين بين نقش شبكه هايي چون BBC، CNN، VOA در حوادث بعد از انتخابات ايران را نمي توان ناديده گرفت كه با فضا سازي هاي كاذب سعي در القاي تقلب ساختگي بوده ا ند . البته در بين اين شبكه ها نقش بي بي سي فارسي از همه پر رنگ تر بوده است اين شبكه هشت ماه قبل از انتخابات رياست جمهوري ايران شروع به كار كرده است هرچند خبر، قلب تلویزیون فارسی بی بی سی است، اما این شبکه برنامه هاي متنوع موسیقی، هنری و فرهنگی، علمی، فن آوری، مستند و ورزشی، همچنین برنامه های بحث و مناظره چند رسانه ای نیز پخش می کند. اين شبكه 100 ميليون نفر فارسي زبان دنيا را مخاطب بالقوه خود مي‌داند.BBC فارسي به ورود در حوزه‌ها و زمينه‌هايي كه رسانه ملي بدلايل ديني و فرهنگي و يا سياسي امكان ورود ندارد توجه دارد و اين باز به مزيت رقابتي ديگر اين شبكه در نزد مردمي كه چندان مذهبي و يا وفادار به نظام نيستند تبديل مي‌شود. عبور از خطوط قرمز در عرصه موسيقي، سينما، مسائل زنان، جوانان نيز به جذب مخاطب كمك فراوان كرده است
(27 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید