آرشیو پرسش و پاسخ ها: سازمانی اداری

الزامات ازدواج با یک طلبه

سلام؛ برای ازدواج با یک طلبه، به چه نکاتی به طورخاص باید دقت کرد؟
با سلام دوست عزیز؛ طلبه ها هم همچون سایر اقشار دیگر جامعه هستند فقط شغل و حرفه آنها تبلیغ دین و معارف اسلام است توجه به این نکته مهم است که کسی که همسر یک طلبه میشود باید بداند که کار طلبگی و تبلیغ دین، شریف ترین و مقدس ترین کار در جامعه انسانی است و هیچ حرفه و شغلی در جامعه در قداست و اهمیت به پایه آن نمی رسد. قرارگرفتن شما در متن زندگی یک طلبه، فرصتی عالی است که خدا در اختیار شما قرار داده تا با یاری رساندن به او در انجام وظایفش، در ثواب کارهای او سهیم شوید و رضای الهی را نصیب خود سازید. پس نگران وجود مشکلات در زندگی طلبگی نباشید بلکه آنها را یک فرصت برای پیشرفت معنوی تان به حساب آورید. ازدواج با هر قشری از اقشار جامعه، متقضیات خاص خود را می طلبد. ازدواج با طلبه نیز از این قاعده مستثنی نیست و در عین وجود اشتراک فراوان میان زندگی طلبگی و غیر طلبگی، رعایت برخی مسایل در خانواده یک طلبه ضروری به نظر می رسد:
1. درآمد طلبه به ویژه در سالهای اول طلبگی چندان زیاد نیست لذا ممکن است در چند سال اول ازدواج، از نظر مالی دچار تنگنا و سختی باشید. با این حال،‌ قناعت و کنترل خرج های اضافی، در کنار وجود مهر و محبت در خانواده، تحمل این وضع را آسان می کند. پس از پایان دوره سطح(حدود 10 سال طلبگی) شهریه طلبه تا حدودی افزایش می یابد. لذا شوهرتان را جهت کسب درآمد بیشتر برای امرار معاش، تحت فشار قرار ندهید و او را به اشتغال به ویژه پیش از پایان دوره سطح، وادار نسازید، چون با این کار، جلوی پیشرفت علمی و حتی مادی شوهرتان سد می شود. به این نکته توجه داشته باشید که افراد بسیاری در غیر از کار طلبگی نیز از مشکلات مالی رنج می برند.
2. از وظایف هر طلبه، تبلغ دین و سفرهای تبلیغی به ویژه در دهه اول ماه محرم و ماه رمضان است. تحمل دوری شوهر ممکن است در اوایل، کار مشکلی باشد اما به تدریج به خصوص با توجه کردن به اهمیت و ارزش آن، آسان می گردد. علاوه بر این که ممکن است در صورت امکان به همراه یکدیگر، به تبلیغ بروید و بدین ترتیب، نگرانی و رنج دوری از شوهر را نداشته باشید. به این نکته نیز توجه کنید که شما در این وضعیت تنها نیستید و بسیاری از خانواده های دیگر نیز حتی بیشتر از شما از جهت غیبت های طولانی شوهر از خانه رنج می برند، پرسنل نظامی انتظامی و بسیاری از رانندگان.
لذا هیچ گاه به خاطر احساس تنهایی و دلتنگی، شوهرتان را از انجام وظیفه خود در تبلیغ دین بازندارید و او و خودتان را از نیل به فیوضات و رحمت های بیکران خدا که شامل حال مبلغان دین و خانوادهایشان می شود،‌ محروم نسازید. بدانید که شما هم در اجر و ثواب کار شوهرتان شریک هستید.
3. یکی از کارهای همیشگی یک طلبه، در خواندن است. اگر طلبه بخواهد موفق باشد و دروس خود را با موفقیت امتحان دهد باید بتواند روزی چند ساعت درس بخواند و مطالعه کند. نبابراین، ممکن است او نتواند در بسیاری از مهمانی ها، شب نشینی ها و ... به ویژه در اواسط هفته شرکت کند. همچنین نباید از یک طلبه انتظار داشت که در تمام مراسم عقد و عروسی، ختم، چهلم و ... حاضر باشد. باید متوجه بود که او طلبه است و نمی تواند به هر مناسبت و بهانه ای درس و بحث خود را رها کند.
4. نکته آخر این که، شما همسر یک طلبه هستید. مردم همان طور که از یک طلبه انتظارات ویژه ای دارند، به همسر او نیز به چشم دیگری نگاه می کنند و در عین این که برای او احترام و جایگاه خاصی قائلند، انتظارات ویژه ای هم از او دارند. همسر یک طلبه لازم است شئونات خاصی را رعایت کند و مواظب برخوردهای خود با همسایگان، بستگان و ... باشد تا خدای ناکرده حرمت و قداست روحانیت خدشه دار نشود.
مردم انتظار دارند در خانواده یک طلبه گناه وجود نداشته باشد. هر گونه گناهی از قبیل غیبت، دروغ،‌ توهین، گوش دادن به آوازها و موسیقی های حرام، دیدن فیلم های غیرمجاز و تجمل گرایی در خانواده طلبه، حرمت و آبروی او و به طور کلی، روحانیت را زیر سوال می برد.
به این مطلب نیز توجه داشته باشید که محیط خانواده، جایی است برای اصطلاح رفتارها، رفع عیوب و پیشرفت و تکامل معنوی. بنابراین، درخانواده طلاب نیز لازم است زن و شوهر در جهت اصلاح رفتارهای خود و همسر تلاش کنند و در صورت مشاهده هر گونه خطایی از همسر، با مهربانی و دلسوزی به او تذکر دهند. هیچ یک از ما اعم از طلبه و غیر طلبه، معصوم نیستیم و برای رفع اشتباهات، نیازمند راهنمایی های دیگران از جمله همسر هستیم. ان شاءالله که در زندگی خود موفق باشید.