آرشیو پرسش و پاسخ ها: صفات ذاتی و فعلی

دو شبهه در مورد برهان نظم

با سلام
بنا بر برهان نظم :
صغری:عالم نظمی دارد
کبری:هر نظمی ناظمی دارد 
شبهه ی اول در صغری بوجود می آید اگر عالم نظمی دارد پس تکلیف بلایای طبیعی مانند زلزله و... ویا ویروس ایدز که ویروسی نا منظمی است چیست؟
شبهه دوم ما بنا میگزاریم هر نظمی ناظمی دارد حال از کجا بفهمیم آن ناظم خداوند است؟
پاسخ:
با عرض سلام خدمت شما
دو شبهه در مورد برهان نظم بیان کرده اید؛ شبهه اول مربوط به صغرای قیاس است در جواب آن می گوئیم: بلایای طبیعی مانند زلزله و یا ویروسی مانند ایدز نیز از دائره نظم خارج نیستند. نظم به یک مجموعه هدفمند و منسجم گفته می شود و مساله ای مانند زلزله نیز تشکیل شده از مجموعه ای از عوامل و علل است که پس از ایجاد آن اسباب و علل این اتفاق رخ می دهد و در مورد ایدز هم همین مساله درست است. بدیهی است که نظم همیشه به منفعت ما نیست.
اما شبهه دوم که مربوط به کبری است. این اشکالی به برهان نظم نیست بلکه نقصی است که در برهان وجود دارد. هدف ما از برهان نظم فقط اثبات یک ناظم برای عالم هستی است اما این اینکه این ناظم خداوند است از برهان نظم فهمیده نمی شود و باید با براهین دیگری اثبات کرد که این ناظم خداوند است. و این مطلب کاملا درست است که برهان نظم وحدت غیر از اثبات ناظم چیز دیگری نمی تواند ثابت کند و وحدت و حکمت و ... در مورد خداوند را باید از براهین دیگر اثبات کرد.
موفق باشید.