آرشیو پرسش و پاسخ ها: بانوان

گوش دادن به صدای خواننده زن

گوش دادن به موسيقى غير لهوى كه خواننده‌‏اش زن است براى بانوان چه حكمى دارد؟

 همه مراجع: به طور كلى گوش دادن به غنا و خوانندگى ديگران (خواه مرد باشد يا زن) حرام است هر چند آهنگى كه همراه آن نواخته مى‏شود از نوع غير لهوى آن باشد.(1)

پى‏نوشت‏

 (1) امام خمينى، تحرير الوسيله، ج 1، المكاسب المحرمه، س 13 آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 978 آيت الله خامنه‌‏اى، اجوبه، س 1132 آيت الله صافى، هداية العباد، ج 1 م 1697 آيت الله نورى، توضيح المسائل، مسائل مستحدثه آيت الله بهجت، وسيلةالنجاة، ج 1، م 1449 آيت الله تبريزى، صراط النجاة، ج 5، س 1151 و 1162 آيت الله مكارم، استفتاءات، ج 2، س 701 آيت الله وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 17 و آيت الله سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 20.

(3 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (2)
مهدیس
۲۵ تیر ۱۳۹۴ ساعت۰۳:۰۲
من اصلاقبول ندارم.موسیقی یه علم وهنره که هرکسی هوشش رونداره وحرام هم نیست مگربعضی موسیقی ها.
مینا
۲۵ تیر ۱۳۹۴ ساعت۱۱:۳۲
سلام
مهدیس خانم در جواب سئوال به یک نوع از انواع موسیقی اشاره شده که اسم و عنوانش غنا است شما چی را اصلا قبول ندارید موسیقی را , مراجع را , یا این سئوال و جواب را ,
ببینید فرمودید موسیقی علم است و هنر است درست است
فرمودید همه هوشش را ندارند درست است
فرمودید بعضی موسیقی ها حرام است درست است .
خوب عزیز در این سئوال و جواب هم فقط حکم یک نوع موسیقی بیان شده است چه خواننده اش مرد باشد یا زن ,
مانند اینکه گفته شود شراب حرام است حالاکسی بگوید از خرما هم حرام است یا از سیب هم حرام است یا کسی بگوید تولید کننده اش مرد باشد حرام است یا زن باشد با دستگاه تولید شود یا دستی در شهر یا روستا , هیچکدام از این تغییر وضعیت ها حکم حرام بودن را تغییر نمی دهد چون ماهیت همان است , در موسیقی یا آواز غنا هم ماهیت ححرام است هرچند ابزار متفاوت باشد .
موفق باشید
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید