آرشیو پرسش و پاسخ ها: فردی

چرا خوردن گوشت خوک در اسلام حرام است

 چرا خوردن گوشت خوک در اسلام حرام است ... !؟

باسلام دوست عزیز،احکام خداوند تعبّدی هستند و در این تعبّد حکمتهایی برای صلاح مردم قرار داده شده

خوک غالبا مبتلا به مرض هایی میشود از این جهت خوردن گوشتش مضر میباشد.(قضاوتهای امیرامومنین،ص۱۹۱)

غذای خوک نجس ترین نجاسات است.خوک در مسایل ناموسی بسیار بی غیرت است از این رو کسانی که گوشت خوک میخورند مشاهده شده است که به تدریج حس غیرت و حمیت آنان از بین میرود همچنین خوک در شکم پرستی معروف است.این حیوان حتی از خوردن مدفوع هم خودداری نمیکند.(ستارگان درخشان،ج۱۰،ص۲۰۹)

ثابت شده است که گوشت خوک دارای میکروب برتولیسم است ودر بدن ایجاد مسمومیت میکند.این گوشت همچنین تولید کننده کرم تریشین است که زاد وولد بسیار دارد،گلبولهای قرمز خون را از بین میبرد،انسان را دچار کم خونی و التهابات عضلانی میکند وبه سوی مرگ می کشاند.از سوی دیگراین گوشت کرم تنیاسلیوم تولید میکند که در معده از کیست بیرون می آید وبیماریهایی را بوجود می آورد.(ره توشه راهیان نورویژه بوستان ولایت،ص۲۷۰سال۱۳۷۸)

گوشت خوک عامل دو نوع کرم کدو است و حتی در بعضی کشورها مصرف گوشت خوک ممنوع شمرده شده است.(تفسیر نور ،ج۱،ص۲۶۳)
(گردآوری شده از کتاب چراهای پزشکی تالیف علی سالک،ص۳۳۲و ص۳۰۸)

حضرت امام رضا (علیه السلام) : در جهت تحریم خوردن گوشت خوک می فرماید : (( خداوند خوردن خوک را حرام فرموده چون حیوان است مهیب و زشت صورت که خدا او را برای پند و عبرت گرفتن خلق آفریده و بترسند از شهوترانی و بی بند و باری که موجب این میشود که خدای تعالی صورت زیبای بشری را از ایشان گرفته و به صورت خوکشان کند و مسخ شوند ( چنانچه با جماعتی از پیشینیان در دنیا چنین فرمود و سایرین در عالم برزخ و قیامت در اثر داشتن خوی خوک بصورت او محشور میشوند ) و خوک را در بین بشر گذارد تا دلیلی برای گذشتگانی که با این صورت در آمده بودند باشد و جهت دیگر حرمت گوشت خوک آن است که خوراکش پلیدترین پلیدیها و کثیف ترین کثافتها است با مفاسد و زیانهای بسیاری که در خون او است)). وسائل الشیعه ، جلد16 صفحه 378 باب اطعمه

امام صادق (علیه السلام) : خداوند عده ای را بصورت های گوناگون مسخ کرد شبیه خوک ، بوزینه ، خرس و هرچه از مسوخات دیگر است و آنگاه از خوردن این نمونه ها نهی فرمود تا از این جور حیوانات بهره مند نگردند و عقوبت آنرا خوار و سبک نشمرند !
تفسیر عیاشی و کتاب الاطعمة و الاشربه وسائل باب1 صفحه 377

امام صادق (علیه السلام) : مردی از امام (علیه السلام) سوال نمود چرا خداوند گوشت خوک و شراب را حرام نموده است ؟ امام (علیه السلام) در پاسخ فرمودند : خداوند تبارک و تعالی چیزی را حلال ننموده و چیزی را حرام نکرده مگر برای حفظ مصالح خود مردم. نه آنکه بنا بر میل خود نسبت به چیزی آن را حلال نموده و به خاطر بی میلی خود نسبت به امری آنرا حرام کند. زیرا خداوند که خالق بندگانش میباشد ، می داند چه چیزهائی سبب قوام جسم و روح ایشان میشود. پس آنها را حلال نموده و میداند چه چیزهائی برای روح و جسم انسان ضرر دارد ، آنها را حرام فرموده. برای مثال گوشت خوک را حرام نموده ، زیرا سبب بی غیرتی و بی تعصبی و فساد اخلاق میشود. و شراب را حرام نمود ، زیرا شرابخواری موجب ارتعاش و لرزش بدن است و مروت و جوانمردی را از شخص زائل می کند و شخص مشروبخوار را به تمام امور زشت و قبیح از قبیل زنا با محارم و آدم کشی و هر فتنه ای می کشاند. تفسیر جامع جلد 2 صفحه 156

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید