آرشیو پرسش و پاسخ ها: خطا و اشتباه

یقین در امور اعتقادی و عملی

در مسائل اعتقادی گفته شده که بر خلاف امور عملی، باید امور اعتقادی بر اساس یقین باشند و مظنّه کافی نیست. «در مطالب علمی و اعتقادی، اخبار آحاد یقین‌آور نبوده و حجّت نیستند» (تفسیر تسنیم، ج 28، ص 268). آیا همواره چنین است که خبر واحد یقین‌آور نیست؟ آیا امکان دارد که خبر واحد هم در بعضی موارد یقین‌آور باشد؟
با عرض سلام
در اینجا دو مطلب باید مورد توجه قرار گیرد؛ مطلب اول اینکه اخبار احاد در مطالب علمی و امور اعتقادی حجت نیستند مطلبی کاملا درست است و امور اعتقادی باید از روی یقیق جزمی باشد.
و مطلب دوم اینکه خبر واحد یقین آور نیست مقصود یقین نوعی است یعنی نوع انسانها از روی اینگونه اخبار یقین پیدا نمی کنند. اما همین خبر واحد ممکن است برای یک شخص خاص یقین حاصل کند و یقین در امور شخصی(امور عملی) حجت است. ولی در امور اعتقادی و مسائل استنباطی فقهی یقین نوعی ملاک است. پس خبر واحد ممکن است یقین آور باشد اما در امور اعتقادی بکار نمی آید.
برای مطالعه بیشتر به کتب اصولی مبحث ظنون مراجعه فرمائید.
موفق باشید.
(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید