آرشیو پرسش و پاسخ ها: عقد دائم و موقت

نظر مراجع در باره اذن پدر در ازدواج موقت

نظر مراجع در مورد اذن پدر در ازدواج موقت چیست؟

ازدواج موقت

به طور کلی در این که در ازدواج (دائم یا موقت) دختر باکره ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد، اذن پدر شرط است یا نه، چند نظر هست 
أ: اذن پدر لازم است. (آیات عظام: امام خمینی، مکارم شیرازی، سیستانی[البته آیت الله سیستانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم می‌داند نه به فتوا]، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی).
ب: بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است(آیات عظام: خامنه ای، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی)[۱]
نکته :در احتیاط واجب مقلد می‌توان به مرجع تقلید دیگر رجوع نمود.
ج : تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه می‌گرفت و نگرفته، معصیت کار است(آیت الله بهجت).[۲]
د: اذن پدر لازم نیست ولی خوب است رعایت شود.[۳]
ه: به نظر آیت الله اردبیلی، اگر دختر باكره‏ اى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ـ يعنى مصلحت خود را تشخيص مى ‏دهد ـ بتواند زندگانى خود را به نحو مستقل اداره كند و قدرت تصميم ‏گيرى صحيح در امور زندگى خود را داشته باشد و بيم آن كه فريب بخورد در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج كند، احتياجى به اجازه پدر يا جدّ پدرى خود ندارد و در غير اين صورت، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و يا برادر لازم نيست. همچنين بنابر احتياط واجب دخترى كه باكره نيست نيز همين حكم را دارد.[۴]

[۱]. توضیح المسائل مراجع، ج۲، مسئله۲۳۷۶
[۲]. توضیح المسائل مراجع، ج۲، مسئله۲۳۷۶؛ و رساله آیت الله وحید، مسئله ۲۴۴۰؛ و سوال تلفنی از دفتر آیت الله خامنه ای در قم و دفتر آیت الله نوری.
[۳]. آیت الله سید صادق روحانی، سوال حضوری از محضر ایشان، و آیت الله گرامی، توضیح المسائل، مسئله۲۶۰۳.
[۴]. آیت الله اردبیلی توضیح المسائل مسأله ۲۸۳۰.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (2)
مینا
۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت۱۵:۲۴
با سلام و خدا قوت؛
از نظر آیت الله مکارم شیرازی:
دختری که به حدّ بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد چنانچه باکره باشد "احتیاط" آن است که با اجازه ی پدر یا جد پدری ازدواج کند ولی اگر همسر مناسبی برای دختر پیدا شود و پدر مخالفت کند، اجازه ی او شرط نیست. همچنین اگر به پدر یا جد پدری دسترسی نباشد و دختر هم احتیاج به شوهر کردن داشته باشد، یا اینکه دختر قبلا شوهر کرده باشد که در این دو صورت نیز اجازه ی پدر و جد پدری در ازدواج جدید لازم نیست.
رساله ی توضیح المسائل، مسأله 2037.
با تشکر.
اکبرنیا
۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت۰۸:۱۵
سلام
در ازدواج(دایم یا موقت) دو مقوله مطرح است که حقوق خوانده ها بهتر می دانند .
هر پدیده ای مانند ازدواج باید و به ثبوت برسد و هم قابل اثبات باشد
مراجع به هر دو جنبه اشراف دارند و بعضی فقط ثبوت را شرط صحت عقد می دانند و برخی هم ثبوت را و هم اثبات را .
ثبوت یعنی اینکه دو نفر با هم عقد خواندند و با هم زن و شوهر شدند عقد با شرایط صحیح موجب حلال شدن دونفر به هم شدند .
اثبات یعنی اینکه نظام حقوقی و نظام حاکم برای انجام وظایف حاکمیتی خود قانون وضع می کند که همه باید رعایت کنند .
طبق قانون، اثبات ازدواج، فقط با اوراق و مستندات ممکن است و این اوراق صرفا در دفاتر ازدواج تهیه و تکمیل می شود .
و ازدواج بدون ثبت همانند قرار گرفتن در موضع اتهام است و اتقوا من من مواضع التهمه از امام علی علیه السلام
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید