آرشیو پرسش و پاسخ ها: آداب و مستحبات فقهی

پزشکی و احکام آن

درباره پزشكي و احكام آن توضيح دهيد.

«و من أحياها فكأنَّما أحيا النَّاس جميعاً»(1) «و هر كس كسى را زنده بدارد، چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است».

پزشكى شغل بسيار خطير و حساسى است چه اينكه پزشك هم با جسم و جان مريض و هم با حكم و دستور الهى در درمان و معالجه ارتباط دارد. در حقيقت او بايستى به خوبى از عهده اين وظيفه و حق بر آيد (وظيفه الهى و حق انسانى). اگر پزشك جان يك انسان را نجات دهد، گويا به همه انسان‏ها جان بخشيده و به ارزش والايى دست يافته است. در كنار آن اگر به احكام و مسائل مربوط به خود عمل كند، ثواب او دو چندان مى‏گردد. از آنجايى كه پزشك، رسالت بزرگى را بر دوش دارد، بايد به احكام و مسائل پزشكى آشنا و آگاه گردد و چنانچه در اين راه اندكى غفلت و كوتاهى كند، مورد غضب الهى قرار مى‏گيرد. امام صادق‏عليه السلام مى‏فرمايد: اهل هر مملكتى به سه كس محتاج و نيازمندند تا در دين و دنياى خود، به آنها پناه برند: فقيه دانشمند و باتقوا، حاكم نيكوكارى كه مورد اطاعت مردم باشد و پزشك كاردان و مورد اعتماد».

«پزشكى» نيز مانند ساير موضوعات فقهى، داراى احكام بسيارى است از قبيل: نگاه و لمس مريض، سقط جنين، تلقيح، تشريح و پيوند اعضا، تغيير جنسيت، عقيم ‏كردن و هر يك از اين عنوان‏ها، خود داراى مسائل گوناگون و جزئى است كه در اين كتاب، تنها به بخشى از آن پرداخته شده است.

پى‏نوشت‏

 (1) مائده (5)، آيه 32.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید