آرشیو پرسش و پاسخ ها: وضو

خارج شدن باد معده هنگام غسل جنابت

اگر در اثناى غسل جنابت، حدث اصغر (بول، باد معده و...) خارج شود، آيا غسل صحيح است؟

 آيات عظام امام، خامنه‏ اى، صافى، فاضل و نورى: غسل باطل نمى‏شود و آن را تمام كند ولى بهتر (احتياط مستحب) است آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (از اتمام يا اعاده) از سر گيرد. در هر صورت بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.(1)

 آيت‏ الله سيستانى: غسل باطل نمى‏شود ولى بنابر احتياط واجب، بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو بگيرد.(2)

 آيت ‏الله مكارم: اگر در اثناء غسل، حَدَث اصغر از شخص سر بزند (مثلًا بول کند) ضررى به غسل او نمى ‏زند؛ ولى براى نماز و مانند آن باید وضو بگیرد.(3)

 آيت‏ الله تبريزى: بايد غسل را از سر گيرد و بنابر احتياط واجب، بايد براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.(4)

 آيت‏ الله وحيد: بنابر احتياط واجب بايد غسل را تمام كند و دوباره از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.(5)

 آيت‏ الله بهجت: لازم نيست غسل را تمام كند و بنابر احتياط واجب بايد آن را به قصد آنچه بر ذمه او است (اتمام يا اعاده)، از سر گيرد و براى نماز و هر كارى كه در آن طهارت لازم است، وضو نيز بگيرد.(6)

پى‏نوشت‏

 (1) امام، تحرير الوسيلة، ج 1، واجبات الغسل، م 19 توضيح‏المسائل مراجع، م 386 آيت‏الله خامنه‌‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 185 و آيت‏الله نورى، توضيح المسائل، م 387 و تعليقات على العروة، فصل فى مستحبات الغسل، م 8.

 (2) توضيح‏المسائل مراجع، م 386

 (3) سایت معظم له(https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45145&mid=257081)

 (4) آيت‏الله تبريزى، منهاج الصالحين، ج 1، م 204.

 (5) آيت‏الله وحيد، توضيح ‏المسائل، م 392.

 (6) آيت‏الله بهجت، وسيلةالنجاة، ج 1، م 218.

 

 

 

(39 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (1)
منصوری
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت۲۳:۱۲
نظرات در مسئله چقدر متفاوت است!!!
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید