آرشیو پرسش و پاسخ ها: فقه و انتخابات

شرکت در انتخابات وتکلیف شرعی

 

پرسش : 

چرا مراجع شرکت در انتخابات را تکلیف شرعی می دانند؟

پاسخ : 
اهتمام مراجع به مشارکت مردم در انتخابات ناشی از ماهیت اجتماعی بودن دین مبین اسلام و مسئول بودن همه افراد نسبت به سرنوشت خود و جامعه خود، می باشند. البته این یک وظیفه تحمیلی مثل تکالیف گوناگون و الزامات مختلف بر دوش اشخاص نیست. بلکه یک تکلیف عقلی و شرعی براي مصلحت جامعه اسلامی می باشد مثل اینکه هرکس تکلیف دارد سلامت خود را حفظ کند. یک ملت نیز اگر بخواهد اقتدارحکومتی را که پسندیده و پذیرفته است، حفظ نماید باید نسبت به سایر مسائل آن مانند انتخاب نمایندگان و... مشارکت فعال داشته باشد. بنابراین شرکت در انتخابات یک تکلیف عقل و عقلایی است و به همین لحاظ شرعی می باشد، یعنی شارع مقدس در چنین جاهایی امر دارد و از مردم خواسته است که در راه حفظ و احیا و سربلندي جامعه و امت اسلامی بکوشند و در مواقع مقتضی حضور فعال و آگاهانه و خیر اندیشانه داشته باشند .1
پی نوشت:
1. انتخابات از دیدگاه امام خمینی(رحمت الله علیه) و مقام معظم رهبري(دامت برکاته)، ص 56 (پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبري در دانشگاهها، کد: 8/7924)

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید