آرشیو پرسش و پاسخ ها: محدوده شناخت

جایگاه فقهاء،عرفا، حکما، فلاسفه‌

عرفا، حکما، فلاسفه‌، فقهاء هر کدام‌ چه‌ دیدگاهها و اظهار نظراتی‌ دارند و کدام‌ یک‌ را ما باید قبول‌داشته‌ باشیم‌ جایگاه‌ دین‌ در هر کدام‌ از این‌ دیدگاهها چیست‌؟

دین‌ واقعیتی‌ عینی‌ است‌ که‌ ظاهری‌ زیبا و باطنی‌ ژرف‌ دارد. فقهای‌ گرانقدر در صدد تبیین‌ احکام‌تکلیفی‌ و غیره‌ را به‌ جامعه‌ دینی‌ ابلاغ‌ می‌کنند و حکمای‌ خردگرا با کارکردی‌ برهانی‌ عالم‌ وجود و اصول‌دین‌ را به‌ اثبات‌ می‌رسانند و مقوله‌هایی‌ چون‌ اثبات‌ وجود واجب‌ الوجود و عقول‌، عالم‌ مثال‌ و... را با قلم‌تحلیل‌ تحریر می‌کنند و عرفای‌ دلکش‌ نیز با روش‌ شهودی‌ حقایق‌ جزئی‌ و واقعیات‌ جزئی‌ دین‌ را مشاهده‌می‌کنند و حضور خدای‌ تعالی‌ و شهود ملائکه‌، انبیاء و... را با چشم‌ تیز شهودی‌، ادراک‌ می‌کنند. بنابر این‌عرفا و حکما و فقها از جهت‌ محتوا جایگاه‌ مختص‌ به‌ خود دارند و هیچ‌ گونه‌ تضادی‌ از این‌ جهت‌ ندارند وهر صنفی‌ بر کرسی‌ حقی‌ تکیه‌ زده‌ است‌ و اگر تفاوتی‌ در آن‌ها دیده‌ می‌شود، به‌ لحاظ‌ روشی‌ است‌ که‌ گروهی‌روش‌ عقلی‌ و گروهی‌ روش‌ شهودی‌ را می‌پسندند و گروهی‌ به‌ تبیین‌ احکام‌ تکلیفی‌ شرعی‌ می‌پردازند.بنابراین‌ اگر جدالی‌ مطرح‌ است‌ نباید به‌ این‌ جدال‌ها توجه‌ کرد و باید هر کدام‌ را در جایش‌ معنا کرد

(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید