آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ اسلام

پیامبر و اصحاب، تحت حمایت ابوطالب

س : حمایت ابوطالب از پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) و اصحاب آن حضرت در آن شرایط سخت و بحرانی تا چه اندازه بود و چه پیامدهایی به دنبال داشت ؟

ج: حمایت های بی دریغ ابوطالب از پیامبر  سبب شد تا قریش استراتژی دفاعی خود را  در برابر اندیشه ی اسلامی تغییر دهد . آنها از اینکه ابوطالب پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) را به دست برداشتن از دعوت وادار کند ناامید شده بودند و در برابر سیاست ظریف او در مانده بودند ،لذا کوشیدند تا برای جلوگیری از انتشار اندیشه ی اسلامی با کسانی که مسلمان شده اند بر خورد کنند. قریشیان مسلمین را شکنجه می دادند  این شکنجه شامل ضعیفان و بی قبیله ها می شد زیرا پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) و افراد معتبر تحت حمایت قبیله ها بودند و نمی شد نسبت به آنان تعرض کرد . در آن زمان اما جمعیت قابل توجهی از مسلمین را ضعفا و بردگان تشیل می دادند و شکنجه انان می توانست راهی برای بازگشت آنها و در عین حال اهرم فشاری برای جلوگیری از گسترش اسلام میان این گروهها باشد . شکنجه های قریش در آن زمان وحشتناک بود . شدت این شکنجه ها سبب شد تا پدر و مادر عمار جان باختند و خود وی نیز طاقت نیاورده تسلیم شد و به پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) دشنام داده از بتها به نیکی یاد کرد . [1]

 عمار بعدها نزد پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم)رفته از عمل خود اظهار ندامت نمود . در این مورد آیه نازل شد و پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) به عمار گفت اگر باز هم شکنجه ات کردند همان سخنان را تکرار کن . یعقوبی در اینجا می نویسد : پنج نفر از شدت این شکنجه ها مرتد شدند و به بت پرستی بر گشتند [2] این امر وضع خطرناکی را بوجود آورده بود که ماهیت اسلام را تهدید میکرد . در آن زمان پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) برای حمایت و حفظ جان یارانش تصمیم گرفت آنان را به حبشه بفرستد تا از آزار قریش در امان باشند این ماجرا در سال پنجم بعثت بود . اما در تمام این جریانات به دلیل حمایت ابوطالب از پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم)، بنی هاشم از آزار پیامبر جلوگیری نمودند این در حالی است که پنج سال بعد همین بنی هاشمیان در نبود ابوطالب پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم)را حمایت نکردند تا اینکه او در آن سالها سختترین روزگار زندگی خود را گذراند و حتی در ورود به شهر مکه هم حامی نداشت.در اواخر سال ششم بعثت وقتی قریشیان متوجه شدند نمی توانند ابوطالب را تسلیم کنند و از حمایتش از پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) خشمگین بودند با یکدیگر وعده کردند تا رییس قبیله ی خود و طایفه ی اورا تحریم کنند و با آنان مراوده و معامله نکنند آنان در این مورد پیمانی نوشتند و بر کعبه آویختند که در تاریخ اسلام به پیمان تحریم نیز مشهور است . این پیمان در واقع عکس العمل قریش در برابر سرسختی ابوطالب در حمایت از پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) بود.قریشیان این پیمان را که فقط شامل ابوطالب و طایفه اش بود را بر کعبه آویختند. سایر مسلمین نظیر ابوبکر و عمر از آن در امان بودند[3] از بنی هاشم نیز حتی ابولهب- که برادر ابوطالب بود و پس از وی به ریاست قریش رسید- آزاد بود. [4] اینها همه مشخص کننده ی نقش ابوطالب در حمایت از پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) است.



[1] . عباس زریاب خویی ، سیره رسول الله، تهران، سروش ، 1376 ، ص 120

[2] . محمد ابن ابی واضح یعقوبی ، تاریخ یعقوبی ج 1 ، ترجمه ابوالقاسم پاینده،  تهران ، ص385

[3] . عباس زریاب خویی ، سیره رسول الله، تهران، سروش ، 1376 ، ص 175

[4] . علی اکبر فیاض ، تاریخ اسلام ، تهران ، دانشگاه تهران ، 1369، ص 73 

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید