آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

اثبات امامت دوازده پیشوا

س. روش شيعه ى اماميه در اثبات امامت دوازده نفر مشخص چیست ؟

ج. - نصوص و گفته هاى صريحى از پيغمبر - كه از طريق شيعه , متواتر است - و هم رواياتى با متن روشن و دلالت آشكار از طريق غير شيعه , امامت را در دوازده نفر و همه از قريش منحصر مى سازد [1]و در همين ضمن  يا به مناسبتى ديگر , نام يك يك آنان را نيز معين مى كند تا آخرين نفر كه مهدى منتظر است و خدا به دست او جهان را كه پر از ستمگرى و تجاوز شده است , سرشار از عدالت اجتماعى و روشهاى انسانى خواهد ساخت . نصوص و گفته هاى صريحى از هر امام , بطور خاص , امام و پيشواى واجب الاطاعه ى بعد از خود را تعيين مي نمايند. علاوه بر اينها , تفوق علمى و عملى و اخلاقى و كرامتهاى هر يك از امامان و دليل هاى وجدانى ديگری نیز مى باشند كه این دلایل را تأييد مى كند .



[1] - مثلا در ( صحيح مسلم) ( ج 2 ص 119 ) در باب : ( مردمان پيرو قريشند ) از جابربن سمره روايت كرده كه گفت : ( از رسولخدا شنيدم فرمود : دين تا روز قيامت بر پا خواهد بود و بر مردمان دوازده خليفه كه همه از قريشند حكومت مى كنند) شبيه آن را بخارى ( ج 4 ص 164 ) و ابوداود و ترمذى در ( الجامع) و حميدى در ( الجمع بين الصحيحين) و ديگران روايت كرده اند اين حديث با منحصر كردن عدد در) 12 ) و با اضافه ئى كه در روايت مسلم ذكر شده - يعنى اينكه اين عدد خلفاء پيغمبر تا روز قيامت است - بطور آشكار مدعاى شيعه ى اماميه و عقيده ى آنان را درباره ى امامانشان تأييد مى كند و با واقعيت تاريخى - كه گروه زيادى از تيره هاى مختلف بنام خليفه حكومت كرده اند - سازگار نيست

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید