آرشیو پرسش و پاسخ ها: حق الناس

جابجائی کفشها در سالن دانشگاه و نمازخانه

گاهى در سالن دانشگاه و نمازخانه كفش‏ ها جابه جا مى‏شود، آيا جايز است به جاى كفشمان كفشى كه باقى مانده برداريم؟

همه مراجع (به جز آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد): اگر بدانيد كفشى كه برداشته‏ايد، مال كسى است كه كفش شما را برده و راضى است آن را به جاى كفش او برداريد، برداشتن آن اشكال ندارد وگرنه بايد به صاحبش برسانيد. اگر از پيدا شدن آن مأيوس شويد، مى‏توانيد آن را براى خود برداريد. اگر قيمت آن از كفش خودتان بيشتر باشد، بايد هر وقت صاحب آن پيدا شد، زيادى قيمت را به او بدهيد و چنانچه از پيدا شدن او نااميد شويد، بايد زيادى قيمت را با اجازه حاكم شرع (مجتهد جامع شرايط)، از طرف صاحبش به فقير صدقه بدهيد.(1)

 آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد: اگر بدانيد كفشى كه برداشته‏ايد، مال كسى است كه كفش شما را برده و راضى است آن را به جاى كفش او برداريد، برداشتن آن اشكال ندارد وگرنه بايد به صاحبش برسانيد. اگر از پيدا شدن آن مأيوس شويد، بايد با اجازه حاكم شرع (مجتهد جامع شرايط)، قيمت كل كفش را از طرف صاحبش به فقير صدقه بدهيد.(2)

 تبصره. در مال مجهول المالك، بعد از يأس و نااميدى با اجازه حاكم شرع به فقير صدقه داده مى‏شود.(3)

پى‏نوشت‏

 (1) توضيح المسائل مراجع، م 2581.

 (2) توضيح المسائل مراجع، م 2581 و آيت‏الله وحيد، توضيح المسائل، م 2645 و 2646.

 (3)) آيات عظام: آيت‏ الله سيستانى، آيت‏ الله فاضل، آيت‏ الله صافى، آيت‏ الله تبريزى، آيت‏ الله مكارم و آيت‏ الله وحيد (ر. ك: توضيح المسائل مراجع، م 2279 آيت‏ الله خامنه‏ اى، استفتاء، 1559.

 

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید