آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ انبیاء

داستان سفر تجاری پیامبر به شام و ازدواج با خدیجه

س: سفر دوم رسول خدا به شام وازدواج او با خدیجه چگونه اتفاق افتاد؟

ج: خديجه: دختر خويلد ابن اسد بن عبدالعزى بن قصىّ كه پانزده سال پيش از واقعه فيل تولد يافت (1) ، زنى تجات پيشه و شرافتمند و ثروتمند بود، مردان را براى بازرگانى اجير مى كرد و سرمايه اى براى تجارت در اختيارشان مى گذاشت و حقى برايشان قرار مى داد و چون از راستگويى و امانتدارى رسول خدا خبر يافت ، نزد وى فرستاد و به او پيشنهاد كرد كه همراه غلام وى ميسره  براى تجارت از مكه رهسپار شام شود، رسول خدا پذيرفت و به شام رفت . (2) اين سفر چهار سال و نه ماه و شش روز پس از فجار چهارم روى داد. رسول خدا در اين هنگام بيست و پنج ساله بود و چون به بصرىرسيد نسطور راهب وى را ديد و ميسره  را به پيامبرى او مژده داد و ميسره در اين سفر از رسول خدا كراماتى مشاهده كرد كه او را خيره ساخت ، چون به مكّه بازگشت ، از آنچه از نسطور راهب شنيده و خود ديده بود، خديجه را آگاه ساخت و خديجه هم در ازدواج با رسول خدا رغبت كرد(3) و علاقه مندى خود را به ازدواج با وى اظهار داشت . رسول خدا نيز با عموى خود حمزة بن عبدالمطلب نزد پدر خديجه رفت و خديجه را خواستگارى كرد.(4)

برخى گفته اند كه خويلد پدر خديجه پيش از فجار مرده بود و عموى خديجه عمرو بن اسد وى را به رسول خدا تزويج كرد.(5) تاريخ ازدواج دو ماه و بيست و پنج روز پس از بازگشت رسول خدا از سفر شام بود.(6)

رسول خدا بيست شتر جوان مهر داد و خطبه عقد را ابوطالب ايراد كرد، پس از انجام خطبه عقد، عمرو بن اسد عموى خديجه گفت : محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب يخطب خديجة بنت خويلد، هذاالفحل لايقدع انفه . يعنى : محمد پسر عبدالله بن عبدالمطلب از خديجه دختر خويلد خواستگارى ميكند، اين خواستگار بزرگوار را نمى توان رد كرد.

ام المؤ منين خديجه در چهل سالگى به ازدواج رسول خدا در آمد و همه فرزندان رسول خدا جز ابراهيم  از وى تولد يافتند.

خديجه قبل از ازدواج با رسول خدا، نخست به ازدواج ابوهاله تميمى و بعد به ازدواج عتيق (7) بن عائذ (8) بن عبدالله بن عمر بن مخزوم  درآمده بود. وى حدود بيست و پنج سال با رسول خدا زندگى كرد و در شصت و پنج سالگى (سال دهم بعثت ) وفات كرد.(9)

------------------------------------------------

1-  مادرش ((فاطمه )) دختر ((زائدة بن اصم )) بود.
2-  سيرة النبى ، ج 1/203.
3-  امتاع الاسماع ، ص 9؛ التنبيه و الاشراف ، ص 197.
4-  سيرة النبى ، ج 1/205.
5-  الكامل ، ج 1/25؛ ترجمه تاريخ يعقوبى ، ج 1/375.
6-  امتاع الاسماع ، ص 9.
7-  بعضى ((عتيق )) را مقدم بر ابوهاله ذكر كرده اند (اصابه ، ج 4/281).
8-  عابد و عائذ هر دو روايت شده است (اصابه : ماءخذ پيشين ).
9-  التنبيه و الاشراف ، ص 200.


(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید