آرشیو پرسش و پاسخ ها: آداب و مستحبات فقهی

اهميت اعتكاف و چگونگى آن

درباره اهميت اعتكاف و چگونگى آن توضيح دهيد؟

«و عهدنا إلى إبراهيم و إسماعيل أن طهِّرا بيتى للطَّائفين و العاكفين و الرُّكَّع السُّجود» «و ما به ابراهيم و اسماعيل امر كرديم كه خانه مرا براى طواف‏كنندگان و مجاوران و ركوع كنندگان و سجده كنندگان، پاك و پاكيزه كنيد».(1)

اعتكاف، در لغت به معناى توقف در جايى است و در اصطلاح فقه، عبارت‏است از: «ماندن حداقل سه روز در مسجد، به قصد عبادت خداوند، با شرايطى خاص».

مراسم اعتكاف، به زمان حضرت ابراهيم ‏عليه السلام بر مى‏گردد و بعد از او در بعضى از شريعت‏ها و در زندگى برخى از صالحان- از جمله حضرت مريم و زكريا- به چشم مى‏خورد. با ظهور دين اسلام اين امر، شكل تازه‏اى به خود گرفت و در ميان مسلمانان به عنوان يك عبادت مستحب با آداب و شرايط خاص، رايج شد.

اعتكاف عبادتى است كه استحباب و فضيلت فراوان دارد و صفاى خاصى به روح و جان مى‏بخشد. پيامبراسلام ‏صلى الله عليه وآله همه ساله در ماه رمضان- به ويژه دهه آخر آن- اعتكاف مى‏كرد و دستور مى‏داد رختخوابش را برچينند و چادرى در مسجد بر پا كنند و هميشه مى‏فرمود: «ده روز اعتكاف در ماه رمضان، برابر با دو حج و دو عمره است».(2)

اعتكاف حكمت‏ها و فوايد فراوانى دارد كه بخشى از آنها عبارت است از:

الف. ايجاد زمينه مناسب براى انديشه و تفكر و خردورزى

ب. فراهم آمدن زمينه توبه و بازگشت

ج. فراهم شدن فرصت نيايش، نماز و تلاوت قرآن

د. به وجود آمدن دوره‏اى كوتاه براى محاسبه نفس و خودسازى كه حداقل سه روز طول مى‏كشد و انسان را از حاكميت غريزه‏ها، عادت‏ها و اشتغالات معمول زندگى آزاد مى‏سازد.

در زمينه اعتكاف توجّه به چند امر ضرورى مى‏نمايد:

1. اصل اعتكاف مستحب است ولى گاهى به واسطه نذر، عهد، قسم و مانند آن واجب مى‏شود.

2. اعتكاف بايد در يكى از مساجد چهارگانه و يا در مسجد جامع شهر باشد و در غير آن صحيح نيست.(3)

3. حداقل اعتكاف سه روز است و كمتر از آن صحيح نيست ولى بيش از آن اشكال ندارد.

4. اين عبادت را مى‏توان به نيابت از مردگان انجام داد.

5. اعتكاف زمان خاصى ندارد و در هر زمان كه روزه صحيح باشد، اعتكاف نيز صحيح است. بنابراين كسى كه نمى‏تواند روزه بگيرد (مانند مسافر، مريض، حائض و كسى كه به عمد روزه گيرد) اعتكافش صحيح نيست. بهترين زمان براى انجام دادن آن، ماه رمضان و دهه آخر آن است.

6. اگر اعتكاف با حق شوهر منافات داشت، با اجازه او باشد.

7. اگر اعتكاف باعث اذيت و آزار پدر و مادر شود، با اجازه آن دو باشد.

پى‏نوشت‏

 (1) بقره (2)، آيه 521.

 (2)» اعتكاف عشرٍ فى شهر رمضان يعدل حجَّتين و عمرتين «: وسائل الشيعة، ج 10، ابواب الاعتكاف و اللمعة الدمشقيه، كتاب الاعتكاف.

 (3) مسجد جامع مسجدى است كه اقشار مختلف مردم در آن شركت مى‏كنند و اختصاص به محله يا صنف خاصى ندارد. مساجد چهار گانه عبارت است از: مسجد الحرام، مسجد نبوى) مدينه (، مسجد كوفه و مسجد بصره.

 

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید