آرشیو پرسش و پاسخ ها: علوم حدیث

حدیث پیامبر:من از عربم و عرب ازمن نیست.

 

سلام جریان حدیث پیامبر:من از عربم و عرب ازمن نیست. چیه؟

با سلام دوست عزیز حدیث نقل شده از رسول خدا(ص) «أنا مِن العَرَب و لیس العربُ مِنّی»؛ من از عربم و عرب از من نیست. و یا «أنا من العرب و لَیث العرب منّی»؛ من از عربم و شیر عرب از من است.

با جست‌وجویی که در منابع روایی و تاریخی انجام شد، عبارات فوق که در فضای مجازی به پیامبر اسلام(ص) نسبت داده می‌شود، در متون اولیه و قابل استناد مشاهده نشد. البته عبارت اول را در کتاب «تحفة الملوک» نوشته جعفر بن أبى إسحاق دارابى کشفى‏ (متوفای 1267ق)[1] یافتیم که آن‌را از پیامبر(ص) بدون سند و منبعی نقل کرده است.[2]
«تحفة الملوک» کتابى است به زبان فارسى در حکمت سیاسى. «دارابی کشفى» این کتاب را به درخواست شاهزاده محمدتقى میرزا در سال 1233ق تألیف کرده و ضمن قصیده‌اى که در پایان کتاب درج شده است، آن‌را به فتحعلی‌شاه قاجار تقدیم نموده است.[3]
عبارت دوم «انا من العرب و لیث العرب منی» را در منابع در دسترس نیافتیم.
به هرحال ناگفته نماند؛ با توجه به این‌که قرآن، ملاک برتری و شرف را در تقوا و اعمال انسان‌ها بیان می‌کند و فضیلت‌های قومی و قبیله‌ای را رد می‌کند، روایاتی که یک نژاد را به صورت کلی تأیید و یا تکذیب می‌کند، مورد پذیرش نیست.

[1]. بغدادى، اسماعیل، إیضاح المکنون فی الذیل على کشف الظنون عن اسامى الکتب و الفنون، ج 1، ص 259، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ اول.
[2]. دارابى کشفى، جعفر بن أبى اسحاق، تحفة الملوک، ج ‏1، ص 304، قم، بوستان کتاب،‏ چاپ اول، 1381ش.
[3]. ر. ک: آقابزرگ تهرانى، محمدمحسن، الذریعة إلى تصانیف الشیعة، ج ‏3، ص 471، بیروت، دار الأضواء، چاپ سوم، 1403ق.
برگرفته از سایت اسلام کوئیست
(41 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید