آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

زکات امام علی در رکوع

 

سلام سوال میکنند وقتی امام علی(ع)در حال رکوع انگشتر خود را بخشید چطور تیر را از پایش دراوردند متوجه نبود؟
با سلام دوست عزیز امام علی(ع) در حال نماز انگشتری را به فقیر داده است و این عمل با حضور قلب در نماز هیچ تضاد ندارد؟
چرا؟ چونکه صدقه آن حضرت در راستای توجه به خدا و در راه خدا بوده است، و این عمل با حضور قلب او در نماز و عبادت معبود متعال در تضاد نیست، بلکه تماماً توجه به خدا بود.

بعلاوه در روایت آمده است: نماز آن حضرت نماز نافله و مستحبی بوده است.(تفسیر المیزان، جلد6، صفحه 18.)

در ضمن باید بدانیم زکات نوعی صدقه است و منظور از زکات در آیه شریفه همان صدقه می باشد. ضمنا ولایت و سرپرستی در اصل برای خداست و او این ولایت را به هر کسی که اراده کند می سپارد.

خداوند بزرگ ولایت و سرپرستی بر امت را به هرکس نمی دهد، بلکه می بایست آن فرد اولاً دارای صلاحیت علمی و تقوایی باشد؛ ثانیاً سابقه خوب و درخشان او بر همگان معلوم گردیده، و نیز از توانایی لازم برای رهبری امت برخوردار باشد.

اما در مورد اینکه چگونه تیر از پای مبارک حضرت بیرون کشیدندو حضرت متوجه نشد باید گفت حالات پیامبران، امامان و اولیای خداوند در نماز همیشه به یک حال و به یک منوال نیست. گاهی با حفظ حضور قلب، به عالم کثرت و مظاهر مادی هم توجّه دارند و از آنها غافل نیستند و اگر مسئله ای پیش آید، در صورت لزوم واکنش نشان می دهند و گاهی هم غرق در عالم ملکوت می شوند و به جز ذات پاک کبریایی، چیزی نمی بینند و به آنچه در اطرافشان رخ می دهد، هیچ توجهی ندارند؛ حتی از بدن خود غافل می شوند انگار که دستگاه حواس ظاهری آنان در هنگام جذبه عشق و عرفان ربانی، از فعالیت خویش باز می ماند و آنچه را مربوط به بدن هایشان می شود، احساس نمی کنند. بیرون کشیدن تیر از پای امام علی (ع) در هنگام نماز در حال سجده از این قبیل است.
(استفاده از کتاب شریف حیات عارفانه امام علی (ع)، ص62 - 64؛ مطهری، مرتضی، امامت و رهبری قم: صدرا، چاپ چهارم، 1365، با استفاده از ص‏180 و 181 .)




(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید