آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

رفتار امام سجاد در کوفه

س: امام سجاد پس از واقعه کربلا و وقتی به عنوان اسیر وارد کوفه شدند چگونه رفتاری کردند ؟

ج: نخستين واكنش سياسي ضبط شده از امام (ع) در كوفه است آنگاه كه او را به مجلس عبيدالله ابن زياد مي‌بردند او وقتي ديد كوفيان بر قافله‌ي اسيران نگاه مي‌كنند و رقت مي‌برند و گريه مي‌كنند. پرسيد: «اينان بر ما گريه مي‌كنند؟ پس چه كسي ما را كشته است؟»  به كوتاهي و فصاحت و بلاغت پاسخ اما توجه كنيد.

      در مجلس ابن زياد، عبيدالله از امام پرسید مگر علي‌بن الحسين را خدا نكشت؟ امام در پاسخ گفت: «الله يتوفي الا نفس حين موتها و ما كان لنفس الا ان تموت باذن الله»  پاسخ امام سخت كوبنده بود. ابن زياد دستور داد: او رابكشيد. امام پاسخ داد مرا از كشته شدن مي‌ترساني؟ مگر نمي‌داني كشته شدن شعار ما و شهادت كرامت ماست.  البته نقل است زينب مانع قتل او شد. در كوفه همچين امام خود را به كوفيان شناسانيد و اين سبب گريه‌ي آنها شد. كوفيان به امام گفتند هر چه بگويي انجام مي‌دهيم. امام (ع) پاسخ هيهات اي فريبكاران دغل مي‌خواهيد با من كاري كنيد كه با پدرانم كرديد؟ شما نه با ما باشيد و نه بر ما.(1)

--------------------------------------------------------------------------------

1- دکتر سید جعفر شهیدی، زندگانی علی بن الحسین ،پیشین، ص57

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید