آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ انبیاء

تاریخ میلاد رسول خدا

س: رسول خدا در چه تاریخی متولد شدند؟

س: در تاريخ ولادت رسول خدا صلى الله عليه و آله اختلاف است : مشهور شيعه هفدهم ربيع الاول ، 53 سال قبل از هجرت  و مشهور اهل سنت دوازدهم ربيع الاول است و اقوال مختلف ديگر نيز بيان شده .
كلينى دوازدهم ربيع الاول عام الفيل[1] هنگام زوال يا بامداد و مسعودى : هشتم ربيع الاول عام الفيل پنجاه روز پس از آمدن اصحاب فيل به مكه دانسته اند.[2]
كلينى مى نويسد: مادر رسول خدا صلى الله عليه و آله در ايام تشريق يازدهم و دوازدهم و سيزدهم ماه ذى الحجه نزد جمره وسطى كه در خانه عبدالله بن عبدالمطلب واقع بود باردار شد[3]و رسول خدا در شعب ابى طالب در خانه محمد بن يوسف در زاويه بالا به هنگام ورود به خانه در دست چپ واقع مى شود از وى تولد يافت .
ابن اسحاق روايت مى كند: آمنه  دختر وهب  مادر رسول خدا مى گفت كه : چون به رسول خدا باردار شدم به من گفته شد: همانا تو به سرور اين امت باردار شده اى ، هرگاه تولد يافت ، بگو:  اعيذه بالواحد من شر حاسد.  او را از شر هر حسد برنده اى به خداى يكتا پناه ميدهم  سپس او را محمد بنام ، چون رسول خدا تولد يافت ، آمنه براى عبدالمطلب پيام فرستاد تا او را ببيند، عبدالمطلب آمد و او را در بر گرفت و به درون كعبه برد و براى وى دست به دعا برداشت آنگاه او را مادرش سپرد و براى او در جستجوى دايه برآمد.[4]



[1] اصول كافى ، ج 1/439.

[2] مروج الذهب ، ج 2/280.

[3] اين سخن با ولادت رسول اكرم (ص ) در ماه ربيع الاول سازگار نيست .

[4] سيرة النبى ، ج 1/172 (به اختصار)

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید