آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ اسلام

همسران رسول خدا

س:چه کسانی به عقد رسول خدا در آمدند؟

ج:

1- خديجه که مشهورترین و اولین همسر رسول خدا بود و از پاک ترین زنان زمان خویش بود

2- سوده : دختر زمعة بن قيس  بود كه رسول خدا او را پس از وفات خديجه و پيش از عايشه  به عقد خويش درآورد. سوده  نخست به ازدواج پسر عموى خويش سكران بن عمرو در آمد و با سكران كه مسلمان شده بوده بود به حبشه هجرت كرد و پس از چند ماه به مكه بازگشتند. سكران پيش از هجرت رسول خدا در مكه وفات يافت و سوده  به ازدواج رسول خدا درآمد.[1] وى در آخر خلافت عمر و يا در سال 54 هجرى وفات كرد.[2]
3-  عايشه : دختر ابوبكر عبدالله  بن ابى قحافه عثمان  از بنى تيم بن مره  كه در مكه و در هفت سالگى به عقد رسول خدا در آمد و در سال 57 يا 58 هجرى وفات كرد.[3]
4- حفصه : دختر عمر بن خطاب  ابتدا به ازدواج خنيس بن حذافه سهمى  درآمد، خنيس  پيش از آن كه رسول خدا به خانه ارقم  درآيد اسلام آورد و در بدر و احد شركت كرد و در احد زخمى برداشت كه بر اثر آن وفات يافت .
حفصه  بعد از عايشه ، در سال سوم هجرت با ازدواج رسول خدا در آمد و در سال 41 يا 45 و به قولى سال 27 هجرت وفات يافت .[4]
5- زينب : دختر خزيمة بن حارث  از بنى هلال  بود او را ام المساكين  مى گفتند، شوهرش عبدالله بن جحش اسدى  [5] در جنگ احد به شهادت رسيد، بعد از حفصه به ازدواج رسول خدا درآمد و پس از دو يا سه ماه در حيات رسول خدا وفات يافت .
6-  ام حبيبه : رمله : دختر ابوسفيان  از بنى اميه  بود كه با شوهر مسلمان خود عبيدالله بن جحش  به حبشه هجرت كرد، عبيدالله در حبشه نصرانى شد و سپس از دنيا رفت . ام حبيبه به توسط نجاشى پادشاه حبشه در همان جا به عقد رسول خدا در آمد و آنگاه به مدينه فرستاده شد. گويند نجاشى از طرف رسول خدا چهارصد دينار كابين به وى داد و آن كه ام حبيبه را به ازدواج رسول خدا درآورد خالد بن سعيد بن عاص  بود.[6]
7-  ام سلمه : هند: دختر ابواميه مخزومى  و شوهرش ‍ ابوسلمه : عبدالله بن عبدالاسد مخزومى  پسر عمه رسول خدا بود. ابوسلمه  بر اثر زخمى كه در جنگ احد برداشته بود به شهادت رسيد، آنگاه ام سلمه  به ازدواج رسول خدا درآمد و بين سالهاى 60 تا 62 بعد از همه زنان رسول خدا وفات كرد.
8- زينب : دختر جحش  از بنى اسد دختر عمه رسول خدا بود كه به دستور آن حضرت به عقد زيد بن حارثه  در آمد و آنگاه كه زيد او را طلاق داد پس از ام سلمه به همسرى رسول خدا سرافراز گشت . وفات زينب در سال بيستم هجرى بوده است .[7]
9-  جويريه : دختر حارث بن ابى ضرار از قبيله بنى المصطلق خزاعه  بود كه در سال پنجم يا ششم هجرت در غزوه بنى المصطلق اسير شد، رسول خدا قيمت او را داد و او را آزاد كرد و به اختيار خودش به ازدواج رسول خدا درآمد. وى در سال 50 يا 56 هجرى از دنيا رفت .
10- صفيّه : دختر حيىّ بن اخطب  از يهوديان بنى النّضير، ابتدا همسر سلّام بن مشكم  و سپس كنانة بن اءبى الحقيق  بود. كنانه  در جنگ خيبر صفر سال هفتم هجرت  كشته شد و صفيّه به اسارت درآمد و رسول خدا او را آزاد كرد و به زنى گرفت و در سال پنجاهم هجرت در خلافت معاويه  در گذشت .
11- ميمونه : دختر حارث بن حزن از بنى هلال  بود كه ابتدا به ازدواج ابورهم بن عبدالعزّى  درآمد، سپس در ذى القعده سال هفتم هجرى در سفر عمرة القضاء به وسيله عبّاس بن عبدالمطّلب  در سرف به عقد رسول خدا درآمد. وى در سال 51 يا 63 يا 66 هجرى در همان سرف  در گذشت .
از اين يازده زن : دو نفر خديجه و زينب دختر خزيمه  در حيات رسول خدا و نه نفر ديگر پس از وفات رسول خدا وفات يافته اند.



[1] سيرة النبى ، ج 1/352، 391؛ 4/322.

[2] الاصابه ، ج 4/339.

[3] اسدالغابه ، ج 5/504.

[4] ماءخذ پيشين ، ص 426.

[5] به قول ابن هشام و ابن حزم ، شوهر زينب پيش از رسول خدا عبيدة بن حارث  شهيد بدر بوده است . سيرة النبى ، 1/297؛ جوامع السيرة ، ص 33.

[6] سيرة النبى ، ج 1/243.

[7] اسدالغابه ، ج 5/465.

 

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید