آرشیو پرسش و پاسخ ها: خانواده

صبر بر بداخلاقی همسر

 

من همسری دارم خیلی زبانش تند هستش البته زود پشیمان میشود ولی دلسوز هم هست من زبان تلخش را بخاطر خدا تحمل میکنم البته سخت است می خواستم بدونم این صبر وحوصله ثواب دارد ایا حدیثی هم وارد شده

در تغییر اخلاق بد همسر باید به این نکته توجه داشت که زن و شوهر در یکدیگر تأثیر فراوان داشته و موجب آرامش همدیگر می ­شوند. در واقع زن بهترین یاری رسان برای شوهر خود است و شوهر بهترین یاور برای زن. هر یک از این دو بهترین منبع مهربانی و مودّت به یکدیگر بوده و با ابراز عشق و علاقه قادر هستند دردهای روحی و روانی همدیگر را التیام بخشیده و به دنبال آن اخلاق بد همدیگر را اصلاح نمایند.

برای این کار باید:
1- « علّت شناسی» نمود؛ زیرا هیچ یک از رفتارهای انسان بدون علّت و دلیل نیست. با شناخت درست دلایل هر رفتار، می ­توان از بروز و ظهور آن با خبر شد و با بررسی علل آن می­توان برای حل آن اقدام کرد.
برخی از این علل می­ تواند تربیت غلط، شکست و ناکامی و یا دوستان و معاشران ناسالم باشند که به عنوان مثال می­توان با آگاهی از نوع ناکامی­های همسر با جبران تدریجی آنها به بهبود رفتار وی پرداخت.
گاهی از مواقع نیز مثلاً ممکن است تنها دلیلی که باعث گردیده زن به افشای راز زندگی مشترک بپردازد این باشد که هنوز نمی­ داند مصداق« راز» در زندگی زناشویی چیست. در چنین مواردی اگر سعی و تلاش شوهر برای تفهیم این مسأله به زن کارساز نیفتد، لازم است زمینه چنین رفتاری را از همسر خود بازستاند. به این طریق که از این به بعد مواردی را که به نظرش راز هستند با همسر خود در میان نگذارد.

2- یاری جستن از روان­شناس و یا مشاور خانواده:
عقل و تدبیر اقتضاء دارد همان ­گونه که برای درمان بیماری­های جسمی به پزشک ماهر مراجعه می­کنیم، برای حل مشکلات اخلاقی و رفتاری نیز نزد متخصّص دیندار و امین رفته و از کمک تخصّصی وی برای حل مسائل زندگی مشترک بهره بگیریم.

3- زمینه ­سازی برای تغییر رفتار همسر: بدون شک برطرف شدن اخلاق نامناسب همسر به فرصت و حوصله نیاز دارد. شریک زندگی به وسیله زمینه­ سازی و در نهایت بهسازی اخلاق و رفتار همسر خود نه تنها به بهبود شرایط زندگی خود کمک می­ کند، بلکه برای خود پاداش اخروی نیز به دست می ­آورد. برای این منظور ابتدایی­ ترین کار این است که باید واقعیّت­ها را بدون سرزنش و تحقیر قبول کرده و در جهت اصلاح سعی و کوشش نمود.
نقش زن و شوهر در پوشاندن عیوب و آراستن یکدیگر به جمال باطنی

امام صادق (ع) فرمود: پنج خصلت است که هر کس یکی از آنها را نداشته باشد پیوسته در زندگانی کمبود دارد، عقلش از میان می رود و قلبش مشغول می شود، یکی از آنها وجود همدم و همراه مناسب است. راوی گوید گفتم: همدم همراه کیست؟ آن حضرت فرمودند: زن صالح( شایسته).

امام صادق(ع) فرمود: علی و فاطمه دو دریای عمیق از علم هستند.

زن وشوهرها در بهشت

هم و ازواجهم علی الارائک متکئون سوره یس آیه 56

ایشان همراه به همسران خود ( در بهشت) در سایه هستند وبر سریر ها تکیه زده اند.

کسانی که خود و همسران شایسته آنان داخل بهشت می شوند و ملائکه نیز از هر دری برآنان وارد می شوند، درحالی که می گویند: سلام بر شما به سبب صبری که کردید، پس خوب خانه آخرتی نصیب شما شد. (سوره رعد آیه 24 و 23)

امام صادق(ع) فرمود: هنگامی که مومنان در آستانه درها (مواقف قیامت) محاسبه می شوند، همسرانشان در انتظار آنها هستند همان گونه که دردنیا در آستانه در، منتظر آنها بودند. پس فرستاده ای به زنان بشارت می دهد و می گوید: به خدا قسم فلانی از حساب معاف شد. زنان می گویند: به خدا؟ پس گفته می شود: به خدا او را دیدم که از حساب معاف شد و هنگامی که نزد همسران شان می آیند آنها به او تبریک گفته، می گویند: در دنیا کسی جز ما استحقاق اینکه خانواده تو باشد را نداشت.

در ادامه و به عنوان راهکار شایسته است:
1. تا جایی که در توان دارد، از درگيري لفظي با وی اجتناب کند.
2. هرگز مقابله به مثل ننموده و بددهني ­هاي وی را جواب ندهد.
3. در هر حال سعي کند متانت خود را در کلام و رفتار حفظ نموده و عفّت کلام را در مقابل همسرش کاملاً رعايت کند.
4. در مواقع بددهني همسرش سکوت کند، اما اگر با سکوت وی، او بيشتر عصبي شده و بددهني مي­کند، سکوت نکرده، بلکه با او به آرامي و مؤدبانه صحبت نماید.
5. در مواقعی که با همديگر خيلي خوب هستند با آرامش و زبان خوش به او بگويد که جنبه­ هاي بسيار مثبتي دارد و حيف است که حرفهاي بد از دهانش خارج شود.
6. احاديثي از معصومين درباره بددهني و حرف­هاي زشت براي او به شیوه مستقیم و غیرمستقیم بيان کنيد.
7. در صورت امکان با خانواده­ هايي که از نظر اخلاقي و شخصيّتي در سطح مطلوبي هستند رفت و آمد داشته باشند تا به مرور زمان اخلاق و رفتارشان در همسرش مؤثّر افتد.
8. در صورتي که همسرش دوستان ناباب و بددهن دارد سعي کند ارتباط او را با آنها به روشهای مختلف و با ذکاوت کمتر و در نهایت قطع کند.
9. اگر همسر و یا خانواده همسرش با مشکلي مواجه مي­ شوند با او همدردي نماید تا احساس کند خود و کارهایش برای او مهم هستند.
10. از معجزه ابراز محبّت و تکریم شخصیّت همسرش در خلوت و جمع غافل نگردد؛ زیرا همه انسانها بالطبع دوستدار محبّت­ند و حاضر نیستند به هر قیمتی خود را از چنین کانون آرامش بخشی محروم سازند؛ لذاست که در اینصورت سازگاریشان با اطرافیان و به ویژه با فردی که به وی محبّت می­ کند بیشتر خواهد شد.
[1] اکبري ،محمود ،زندگي شيرين .انتشارات گلستان ادب ،بهار 1383
[2] آل عمران (3)، آیه 134.
[3] . سفینةالبحار، ج 1، ماده حلم، ص 300