آرشیو پرسش و پاسخ ها: شخصیت های تاریخی

کشتگان جنگ فتح مکه

س:چه کسانی در جنگ فتح مکه کشته شدند؟

ج: رسول خدا صلى الله عليه و آله در فتح مكه فرماندهان اسلامى را فرمود حتى الامكان از جنگ و خونريزى پرهيز كنند، مگر در مقابل كسانى را نام برد كه در هر كجا آنها را ديدند بكشند.
1-عبدالله بن سعد بن ابى سرح كه قبلا اسلام آورده بود و سپس مرتد و مشرك شد و پنهان مى زيست و از رسول خدا امان خواست و بعد اسلام آورد و در خلافت عمر و عثمان به كار گماشته شد.
2-عبدالله بن خطل .
3-فرتنى و قريبه ، دو كنيز خواننده كه بر هجو رسول خدا آوازه خوانى مى كردند.
4-حويرث بن نقيذ كه رسول خدا را در مكه آزار مى داد و دختران رسول خدا (فاطمه و ام كلثوم ) را كه بر شترى سوار بودند، شتر را رم داد و آنها از بالاى شتر به زمين افتادند. وى به دست على عليه السلام روز فتح مكه كشته شد.
5-مقيس بن صبابه كه به دست نميلة بن عبدالله  در روز فتح مكه كشته شد.
6-ساره كه در مكه رسول خدا را آزار مى داد و پيش از فتح مكه هم نامه حاطب  را به مكه برد.
7-عكرمة بن ابى جهل كه زنش ام حكيم  اسلام آورد و براى شوهرش از رسول خدا امان گرفت .
8-هبار بن اءسود كه نيزه اى به كجاوه زينب  دختر رسول خدا فرو برده بود و زينب سخت ترسيد و بچه اى را كه در رحم داشت سقط كرد، ولى او نزد رسول خدا آمد و عذرخواهى و اظهار ندامت كرد و شهادتين بر زبان جارى ساخت . رسول خدا گفت : تو را بخشيدم و اسلام ، گذشته را از ميان مى برد.
9-هند يكى از چهار زنى كه روز فتح مكه دستور كشتن آنها داده شد، اين زن در احد گستاخى و هرزگى را از حد گذراند، ولى نزد رسول خدا آمد و تقاضاى بخشش كرد، رسول خدا هم از وى درگذشت و اسلام و بيعت او را پذيرفت .
10-وحشى كشنده حمزه سيدالشهداء كه به طائف گريخته بود، به مدينه آمد و اسلام آورد، اما رسول خدا به او گفت : پيوسته روى خود را از من پنهان دار.
علاوه بر اينان كسانى نيز گريختند و يا پنهان شدند كه بيشترشان امان يافتند و مسلمان شدند كه ما از ذكر در اين جا صرف نظر مى كنيم .

(2 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید