آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ اسلام

دعوت رسول خدا از پادشاهان کشورهای مجاور به اسلام

س:رسول خدا چگونه پادشاهان مجاور را به اسلام دعوت کرد؟

ج: پس از عقد قرارداد صلح ده ساله حديبيه  رسول خدا را فرصتى به دست آمد كه پادشاهان و زمامداران عربستان و كشورهاى مجاور را به سوى اسلام دعوت كند و از اصحاب خود كسانى را به سفارت نزد آنان فرستاد. به عرض رسول خدا رسيد كه پادشاهان نامه هاى مهر نشده را نمى خوانند، پس فرمود تا انگشترى كه نگين آن هم از نقره بود، ساخته شد و روى رنگين آن در سه سطر جمله محمد رسول الله  را نقش كردند، به طورى كه الله  در بالا و كلمه رسول  در وسط و كلمه محمد در سطر پايين قرار گرفته بود و از پايين به بالا خوانده مى شد، آنگاه نامه هاى پادشاهان عربستان و كشورهاى مجاور را با آن مهر مى كردند.
ابن اسحاق نام چند تن از سفراى رسول خدا و زمامدارانى را كه به آنان نامه نوشته شده نام برده است . [1]اين نامه ها كه به گفته يعقوبى ، دوازده نامه و به تحقيق بعضى از معاصران بيست و شش نامه بوده است در يك سال فرستاده نشده ، بلكه از اواخر سال ششم تا وفات رسول خدا تدريجا نگارش ‍ يافته و فرستاده شده است .
ابن حزم مى نويسد: پادشاهانى كه رسول خدا صلى الله عليه و آله آنان را به دين اسلام دعوت كرد همه اسلام آوردند، بجز قيصر كه مى خواست اسلام آورد، اما از روميان ترسيد و اسلام نياورد.
يعقوبى مى گويد: مضمون نامه هايى كه با سفيران خود به آنان نوشت ، همان بود كه به خسرو ايران و قيصر روم نوشت .[2]



[1] ر.ك : تاريخ پيامبر اسلام ، تاءليف دكتر محمد ابراهيم آيتى ص 480.

[2] تاريخ يعقوبى ، ج 2/78.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید