آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ اسلام

نامه مقومس پادشاه اسکندریه به رسول خدا

س:نامه مقوقس پادشاه اسکندریه به رسول خدا چه بود؟

ج: حاطب بن ابى بلتعه حامل نامه رسول خدا مبنى بر دعوت مقوقس  به قبول اسلام بود. چون مقوقس را خواند، احترام كرد و آن را به يكى از زنان خود سپرد، سپس به رسول خدا نامه اى بدين مضمون نوشت : دانسته بودم كه پيامبرى باقى مانده است ، اما گمان مى كردم كه در شام ظاهر مى شود، اكنون فرستاده ات را گرامى داشتم و دو كنيز پرارزش ‍ و جامه اى و استرى براى سوارى خودت فرستادم .
رسول خدا پيشكشى او را پذيرفت و دو كنيز را هم كه يكى ماريه  مادر ابراهيم است و ديگرى خواهرش شيرين  و نيز استر سفيدى را كه نامش دلدل  بود برگرفت و فرمود: ناپاك ، در گذشتن از پادشاهيش ‍ بخل ورزيد با آن كه پادشاهى او را دوامى نيست .
حاطب  مى گويد: زمانى كه نزد او بودم به او گفتم : قريش و يهود بيش ‍ از همه با پيامبر ما دشمنى كردند و مسيحيان از همه نزديكتر بودند و چنان كه روزى موسى به آمدن عيسى بشارت داده است ، روزى هم عيسى به آمدن محمد صلى الله عليه و آله بشارت داده است و چنان كه تو يهود را به پيروى از انجيل دعوت مى كنى ، ما هم تو را به پيروى از قرآن فرامى خوانيم ، تو هم امروز بايد از پيامبر ما پيروى كنى ، ما تو را از پيروى عيسى  نهى نمى كنيم ، بلكه تو را بدان دعوت مى كنيم . گفت : من خود در اين كار پيامبر دقيق شده ام و برهان نبوت او را درست يافته ام ، بعد از اين هم باز آن را بررسى خواهم كرد.
حاطب  مى گويد: در پنج روزى كه ميهمان شاه مصر بودم ، از من بخوبى پذيرايى مى كرد و مرا گرامى مى داشت .

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید