آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ اسلام

غزوه های سال هفتم هجری

س:جنگ های رسول خدا در سال هفتم هجرت چه بودند؟

ج: غزوه خيبر 
محرم سال هفتم : رسول خدا صلى الله عليه و آله پس از بازگشت از حديبيه  و مدتى اقامت در مدينه در محرم سال هفتم رهسپار خيبر شد و در اين سفر ام سلمه  را با خود برد و رايت را به على بن ابيطالب سپرد و در راه خيبر عامر بن اكوع  براى رسول خدا شعر مى خواند و چنين مى گفت :

 والله لولا الله ، ما اهتدينا

 

و لا تصدقنا و لا صلينا

 

انا اذا قوم بغوا علينا

 

و ان ارادوا فتنة ابينا

 

فانزلن سكينة علينا

 

و ثبت الاقدام ان لاقينا[1]

پس رسول خدا درباره او دعا كرد و گفت : يرحمك الله . صحابه از اين دعا چنين فهميدند كه وى به شهادت مى رسد و او در خيبر به شهادت رسيد.
رسول خدا نيز هنگامى كه نزديك خيبر رسيد توقف فرمود و گفت : پروردگارا! از تو مى خواهيم خير اين قريه و خير اهلش را و خير آنچه در آن است و به تو پناه مى بريم از شر اين قريه و شر اهلش و شر آنچه در آن است ؛ سپس فرمود: به نام خدا پيش رويد.

غزوه وادى القرى  
رسول خدا صلى الله عليه و آله پس از فتح خيبر رهسپار وادى القرى  شد و آن جا را چند روز محاصره كرد، تا فتح آن به انجام رسيد. مدعم  غلام رسول خدا، بار شتر آن حضرت را پايين مى گذاشت و در همان حال تيرى به وى رسيد و كشته شد. مسلمانان گفتند: بهشت او را گوارا باد. رسول خدا گفت : نه ، به آن خدايى كه جان محمد به دست اوست ، هم اكنون روپوشى كه آن را از غنيمت مسلمانان در جنگ خيبر ربوده است ، در آتش دوزخ بر وى شعله ور است .



[1] به خدا سوگند: اگر خدا نبود ما به راه راست هدايت نمى شديم ، صدقه نمى داديم ، نماز نمى خوانديم ، چنانچه مردمى به ما ستم كنند و بخواهند آشوب كنند، نخواهيم گذاشت ، خدايا بر ما آرامش نازل فرما و ما را در مواقع برخورد با دشمنان ثابت قدم بدار.))

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید