آرشیو پرسش و پاسخ ها: خانواده

تشویق همسر به نماز

 

باسلام؛ من مدت دوسال است که باپسرخاله ام عقدکرده ام،ایشان ازلحاظ اخلاقی خوب بوده ولی متأسفانه مقیدبه خواندن نمازنیستند،لذاازشماتقاضادارم مرایاری کنیدکه چگونه باایشان رفتارکنم تانمازبخوانند.

با سلام. ضمن تبریک پیوند عقدتان احساس مسئوليت شما در قبال همسرتان بسيار قابل تقدير است. اميدواريم كه خداوند پاداش نيك به شما عطا نمايد. وشما را جزو مبلغین اسلام ثبت نماید توجه به نکاتی جلب میکنم که عمل به آن شما را به هدف مقدستان میرساند البته باید توجه داشته باشید که رفتار شما با وى بايد به گونه‏ اى باشد كه تحت تأثير اخلاق، عواطف و نحوه برخوردتان قرار گيرد به افكار و انديشه‏ هاى شما - به عنوان يك فرد نماز خوان مذهبى - علاقه‏ مند شود و با نفوذ در قلب و دل او، بتوانيد تغييرى در فكر وانديشه وى ايجاد كنيد؛ بنابراين به این دستورات عمل کنید:
1- شما ابتدا با عمل خود او را تشويق به نماز كنيد يعني خودتان نمازتان را سر وقت بخوانيد و ساير احكام واجب را به همين صورت انجام دهيد و با عمل به دستورات الهي او را دعوت به كارهاي خوب و انجام وظايف شرعي كنيد.
معاشرت با خانواده هاي متدين و ايجاد روابط خانوادگي با آنها و ارتباط دادن او با دوستاني مذهبي . شما اينكارها را به صورت غير مستقيم نيز مي توانيد انجام دهيد مثلا اگر دوستي داريد كه خانواده ي او از هر جهت مناسب است از آنها بخواهيد كه ابتداء آنها به شما سري بزنند و به هر نحوي كه امكان دارد با اينگونه خانواده ها ارتباط برقرار كنيد چه اينكه دوست خوب نقش بسياري مؤثري مي تواند در زندگي انسان داشته باشد.
2- اگر مشكلي براى وى ايجاد شد، با كمال خوش‏رويى به او كمك نماييد.
3- او را سرزنش و توبيخ نكنيد (به خصوص در برابر خويشان و دوستان) واز جر و بحث و مجادله با وى پرهيز كنيد.
ضمنا خود نيز با مطالعه در اين زمينه سعى كنيد آمادگى بيشترى براى مقابله با چنين افكارى در خود پديد آوريد كتابهاى زير در مورد نماز توصيه مى‏شود.
راز نماز، محسن قرائتى
راز نماز، بى‏آزار شيرازى
پرواز در ملكوت، امام خمينى
از ژرفاى نماز ، آيت‏الله خامنه‏اى
اين است نقش عبادات، محمد باقر صدر
5- حداقل در روزهاي تعطيلي كه ايشان سر كار نمي روند سعي كنيد او را تشويق به خواندن نماز نماييد.
6- در صورت همكاري با شما ولو يك گام، ايشان را مورد تشويق قرار دهيد.
7- صفات پسنديده و نقاط مثبتي كه در ايشان هست را مد نظر قرار دهيد و همواره ايشان را به خاطر آن ويژگي هاي مثبت مورد احترام و تكريم قرار دهيد.
8- علاوه بر كتاب هايي كه معرفي شد هر چيزي كه احتمال مي دهيد در تشويق او براي خواندن نماز اول وقت مفيد است فراهم كنيد مثلا پس از اذان که تلویریون نماز علما و مقام معظم رهبری را پخش میکند به شوهرت بزار پخش بشه از دیدن نماز جماعت حرم خیلی خوشم میاد یا بگو کاش تو هم نماز میخوندی تا منم پشت سرت بایستم و بهت اقتدا کنم یا مثلا بگو دوستم مریم میگه من وشوهرم همیشه تو خونمون نماز جماعت میخونیم شوهرم جلو میایسته منم پشت سرش و وقتی اون تعریف میکنه من گریه م میگیره یا بهشون حسودیم میشه و از این حرفهای عاطفی و تاثیر گذار
9- آيات يا احاديثي كه در مورد اهميت نماز است در محل خانه در معرض ديد او نصب كنيد.
10- اين واقعيت را نيز بايد بپذيريد که شما دانسته و با آگاهي دست به چنين اقدامي (ازدواج با يک فرد بي نماز) زده ايد و اين يک ريسکي است که شما انجام داده ايد بايد اين احتمال را مي داديد که ميزان موفقيت من 50 درصد است و 50 درصد نيز احتمال دارد من موفق به تأثيرگذاري در او نشوم يا او مقاومت کند و تأثير نپذيرد. در هر حال واقعيتي است که شما با آن روبرو هستيد و بهتر است با آن کنار بياييد. آنچه وظيفه شماست اين است که تا آنجايي که امکان دارد تلاش کنيد او را به سوي نماز و احکام ديني سوق دهيد ولي نبايد انتظار داشته باشيد حتما موفق شود. ولی با توکل به خدا کار را گام به گام پیش ببرید
11- سعي کنيد به گونه اي رفتار کنيد که اعتماد او را به خود جلب کنيد زيرا يکي از راه هاي تأثيرگذاري روي ديگران اين است که طرف مقابل اعتماد داشته باشد براي جلب اعتماد سعي کنيد نسبت به او صميمت، دوستي و محبت داشته باشيد و بدون قيد و شرط او را بپذيريد و به او محبت کنيد اگر رشته محبت و صميميت و همين طور علقه زوجيت بين شما محکم شود امکان تأثيرگذاري بيشتر مي شود.
12- اگر حتي يک بار هم دو رکعت نماز خواند سعي کنيد او را تشويق کنيد.
13- جنبه هاي مثبت ديگري که دارد را در نظر بگيريد و براساس آنها به زندگي مشترک خود با او گرمي ببخشيد.
14- از بحث و جدل و گفتگوهاي تند با او پرهيز کنيد.
15- ايجاد تغيير و اصلاح رفتار به صورت ناگهاني بسيار دشوار است بنابراين بايد صبر و تحمل خود را افزايش دهيد تا به تدريج و آهسته آهسته رفتار او را نسبت به نماز و عبادات اصلاح کنيد.



(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید