آرشیو پرسش و پاسخ ها: شخصیت های تاریخی

شخصیت و زندگی اویس قرنی

س:اویس قرنی کیست؟

ج:او شيفته خدا ومردى وارسته بود، وارسته از همه دلبستگى هاى مادى، و به دور از همه آنچه مانع رؤيت جمال حق مى‏ گردد.

او يكى از زهاد نامى صدر اسلام به شمار مى‏ رفت كه آوازه زهد و پرهيزگارى آنها، همه جا طنين افكنده

بود. (1)

زندگى او سراسر آميخته با عشق و جذبه الهى بود، و اين معنى براى مردمى كه به اين مرحله از شور و جذبه گام ننهاده، و بامسائل سيروسلوك آشنائى نداشتند مايه شگفتى مى‏ شد، در مقابل، عده‏ اى هم به علت نداشتن روح بزرگ، درباره اوغلو نموده پيرامون زندگى و شخصيت او قصه‏ ها و حكايت‏ ها ساخته و داستان‏ هاى افسانه‏ اى پرداخته‏ اند.

صوفيان و مدعيان عرفان!، اورا يكى ازاقطاب خود معرفى نموده، كرامت ها به او نسبت داده‏ اند !، بدين گونه، شخصيت و زندگى شگفت‏ انگيز او،در هاله‏ اى از ابهام فرورفته، و چهره واقعى او به شخصى مى‏ ماند كه فقط نيمرخ او در برابر نور چراغ قرار گيرد، و نيمرخ ديگر به علت تاريكى مشخص نباشد!

او يكى از افراد قبيله «بنى مراد» - از تيره قرن، بود(2) و بدون آنكه پيامبر اسلام را ببيند، اسلام آورد، و هر گز موفق به ديدار پيامبر(ص) نشد، زيرا او مادرى داشت كه تمام زندگى و خوشى ‏هايش در وجود او خلاصه مى ‏شد. اويس فوق العاده به مادرش علاقمند بود و چون مادر، نياز شديدى به پرستارى داشت، نتوانست مادر را رها نموده، و به مدينه مهاجرت كند. (3)

گرچه اويس توفيق ديدار پيامبر(ص) را نيافت، ولى بسيارى از ياران بزرگ آن حضرت را ملاقات كرد، از اين رو، وى از «تابعين» محسوب مى ‏شود، نه از«صحابه». (4)

پيامبر اسلام(ص) مى ‏فرمود: «اويس بهترين و نيكوكارترين تابعين است».(5)

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید