آرشیو پرسش و پاسخ ها: تحصیلی

روزه نگرفتن به خاطر کنکور

اگه کسي کنکور داشته باشه و الان لحظه حساسي واسش باشه ولي روزه گرفتن خيلي اونو عقب ميندازه ميتونه نگيره و بعدا قضاي روزه هاشو بگيره يا اينکه عذر موجهي نيست و بايد بگيره حتي به قيمت قبول نشدنش؟
روزه واجب الهی است که بخاطر مصالح شخصی قابل تغییر نمی باشد راه فرار از روزه مسافرت است


(18 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (8)
محمد
۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت۰۷:۱۲
یکی از موقعیتهای بسیار سرنوشت سار برای هر ادمی طی کردن کنکور هست و روزه گرفتن برای خیلیا هم سخت و واقعا از برنامه عقب می مونند این خودش ضرر جبران ناپذیری می تونه باشه در ضمن مگر قاعده لا ضرر و لا ضرار فقط برای امر جسمی است!!! در امور زندگانی هم نباید چنین باشد
سیدغلامعباس طاهرزاده
۲۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت۰۷:۳۴
باسلام آقا محمد عزیز این درسته که برای یک جوان موفقیت در کنکورخیلی مهمه وبقول شما سرنوشت سازه اما ارتباط درس خواندن و خوب خواندن با روزه نگرفتن مثل ارتباط درخت با قالیشویی میمونه که هیچ ربطی بهم ندارند مگه ادم روزه دار نمیتونه خوب درس بخونه مگه ادم درسخون همش باید بخوره و بخوابه خداوندی که مهندس وخالق انسان و جهان هستی است میگه با گرسنگی و تحمل سختی تشنگی سرچشمه های حکمت وتدبر در وجود انسان به جوشش میاد و مردان بزرگ تاریخ وتاریخ سازان بزرگ با صبر وتحمل تشنگی گرسنگی به مقامات رسیدند دوست عزیز مشکل ما و شما و همه کسانی که دنبال راه فرار از روزه گرفتن هستند ، عادتهای نادرست غذایی و پرخوری است شما یازده ماه از سال رو هرچی میخواهی بخور فقط یک ماه رمضان رو خدا میگه از این ساعت تا این ساعت نخور بعدش همم هرچی میخواهی بخور ولی دوست عزیز شیطان برای اینکه حکم خدا رو در نظر ما بشکنه و سبک کنه ما رو وسوسه میکنه که در همین یک ماه هزارتا بهانه و عذر و دلیل درست کنیم تا روزه نگیریم و کمک کنیم تا شیطان سربلند بشه و تهدیدش رو به خدای مهربون ثابت کنه
خدا وقتی که شیطان رو بخاطر سجده نکردن تنبیه کرد و از بهشت بیرون کرد خدا رو تهدید کرد وگفت:
فبعزتک لاغوینهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین
یعنی خدا بعزتت قسم همه ادمها رو فریب میدم و با بهانه های مختلف از تو و دستوراتت دور میکنم تا نافرمانی کنند مگر کسانی که ایمانشان کامل و خالصانه مطیع تو هستند.
بله دوست عزیز خداوند روزه گرفتن رو واجب کرد ولی برای ادمهایی که سالم نیستند و بیمارند ومسافرند واجب نیست اما به هربهانه ای فرار از حکم خدا جایزنیست و نوعی سرپیچی و فریب است .موفق باشی
نرگس
۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت۱۵:۰۶
سلام خسته نباشید سوال من همون بحثی هستش که در این صفحه بهش پرداختین درواقع من هم امسال کنکور دارم البته شرایطمم خاص هستش اینکه من در طول یک سال بخش زیادی از زمانم رو خوب مطالعه نکردم و حجم زیادی از مطالعه در ماه های اخر و ماه خرداد و 14 روز اول تیر هستش و اگر روزه بگیرم بخش زیادی رو کسل هستم همچنین توان جسمانی من هم کم هستش و این ناتوانی به درسم نیز صدمه میزنه البته دلیل اصلی من به خاطر روزه نگرفتم کنکورم هستش نظر شما چیه لطفا زود پاسخ بدهید
سیدغلامعباس طاهرزاده
۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت۱۵:۲۱
سلام نرگس خانم جواب شماه همان جواب قبلی هست و شما اگر با روزه مشکل دارید بهتر است هر روز صبح در حدود شش فرسخ از شهر تان بیرون بروید تا مسافر حساب شوید و در همانجا افطار کنید برگردید و بعدا در فرصت مناسب قضای آن را بگیرید.
محمد طخ
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت۰۳:۰۹
حاجی خیلی دوست دارم یه نفر بر اساس عقل و منطق و دانش جوابمو بده ببینید بر اساس شواهد علمی غذای مغز اکسیژن و گلوکز یا همون مواد قندیه وقتی به اندازه ای درس بخونی که اون کلوکز ذخیره شده تموم شه از اونجا به بعد هم بازدهی مغز به شدت میاد پایین و هم اگه به درس خوندن ادامه بدی به مغزت اسیب وارد میشه شدید و اینو هم در نظر داشته باشیم که مواد قندی فقط توسط مغز مصرف نمیشه و اندامهای دیگه هم استفاده میکنن و علاوه بر این موضوع طبق نظریه علمی دیگه ای که هست وقتی بدن به اندازه ی کافی آب نداشته باشه مغز خشک و در صورت تکرار اسیب جدی بهش وارد میشه من پارسال نهایی داشتم و بیستو نه تا روزمو گرفتم و سعیم اینه که امسال هم کامل بگیرم ولی امسال مثل پارسال به خودم فشار وارد نمیکنم و درصورت نیاز روزمو باز میکنم ولی حالا یک سوال از شما بزرگوار دارم اونم اینه که میشه روزی که ازمون سنجش دارم با توجه به اینکه مطمئنم اگر روزه باشم هم به مغزم و هم به نتیجه ی ازمون و هدفی که دارم اسیب وارد میشه میتونم از همون اول به همین قصد روزه نگیرم یا باید بزارم بهم فشار جدی که وارد شد وسط امتحان روزمو باز کنم؟
طاهرزاده
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت۱۴:۱۱
باسلام جناب محمدطخ...دوست عزیز اطاعت و بندگی خدا و بخصوص روزه گرفتن هیچ ضرری برای بدن و ذهن فرد نداره و ازنظر علمی و تجربه ثابت شده که روزه گرفتن سبب تمرکزبیشتر و آرامش ذهن انسان میشود و فوائد بسیاری برآن مترتب است که به بخشی از روش درست مطالعه
و راههای آن میپردازیم:
باید توجه داشت که روزه داری در ماه مبارک رمضان علاوه بر تمرین بندگی و تقوا که مهمترین هدف این ماه است دارای مزایای بیشمار دیگری نیز هست. یکی از مهمترین آنها تقویت اراده و هوش هیجانی و همچنین تقویت حافظه است.
اما چگونه با روزه گرفتن بهتر درس بخوانیم تا درامتحانات موفقیت بیشتری بدست آوریم :
1- تا جایی که ممکن است از سحر تا ظهر به مطالعه بپردازید و بعد از ظهر را استراحت کنید.

2- اگر نمی توانید مورد 1 را رعایت کنید استفاده از شب تا صبح برای مطالعه هم پیشنهاد خوبی است که البته به نظر من پیشنهاد اول خیلی بهتر است.

3- رژیم غذایی مناسب در این ماه را رعایت کنید.

4- سعی کنید در طول روز زیاد از خانه بیرون نروید تا به دلیل گرما انرژی شما تحلیل نرود.

5- ساعات پس از افطار زمان مناسبی برای مطالعه محسوب می‌گردد؛ پیشنهادی که برای مطالعه وجود دارد آن است که در ساعات اولیه پس از افطار و به منظور رسیدن به یک تمرکز مطلوب مطالعه را به صورت روزنامه‌ای و سطحی به مدت حدود یکساعت دنبال کرده وسپس مطالعات سنگین خود را آغاز نمایید.

6- حدود دو ساعت پیش از افطار، برای مطالعه عمیق و فراگیری مطلب، زمان مناسبی نیست و اما در صورت تمایل، می‌شود به همان مطالعه روزنامه‌ای ،موارد ازقبل مطالعه شده را عمیقتر خواند تا ماندگار شود.

7- ایام ماه مبارک رمضان را می‌شود از ساعات شب‌ و بامداد برای مطالعه بهره‌مند شد، یا شب ها تا حدود 2 تا 3 شب به مطالعه بپردازید و بعد ساعات نیمروزی را استراحت کنید یا تا حدود ساعت 11:30 شب مطالعه داشته باشید و حدود 2 تا 3 ساعت پس از سحر را نیز برای مطالعه اختصاص دهید.

اما اصولا مکانیسم بدن در ایام ماه رمضان ایجاب می‌کند تا حدی احساس کسالت و خستگی به صورت همیشگی برای انسان وجود داشته باشد؛ اما به همان میزان بدن انسان تحمل استراحت و خواب کمتر را نیز خواهد داشت، البته ساعات قبل از افطار تمایل به استراحت بیشتر وجود دارد و در ساعات پس از افطار نیز در دو مقطع حدود یک ساعت پس از افطار و نیز در حدود ساعت 11 شب تمایل به خواب در بین افراد وجود دارد.
پس میشود با برنامه ریزی دقیق بهترین استفاده را از زمان کرد و دراطاعت و بندگی خدای مهربان هم قصور و کوتاهی نکنیم ضمنا باتوکل برخدای متعال و امید به لطف و لبخند الهی ،امکان موفقیت درهمه امور بیشتر است . امتحان کنید .
حسین
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت۱۱:۵۷
سلام نماز و روزه هاتون قبول یه سوال داشتم
من که امسال کنکور دارم و میخوام این دقیقه ۹۰ کنکور که میشه همین ماه آخر رو خیلی بهتر بخونم و نمیتونم روزه بگیرم شرایط اینکه برم تا یه مسافتی و برگردم چیه؟مشکل من اینه که پدرن میگه نمیتونم روزمو با اومدن همراه تو افطار کنم الان من چیکار کنم؟اگه پدرم منو ببره بیرون شهر و اون مسافتی رو که باید بریم رو رفتیم و برگشتیم پدرم باید روزه شو بخوره یا نه روزش صحیحه؟
حصارکی
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت۱۲:۲۵
سلام حسین اقا پدر شما می تواند صبح زود شما را به مسافت شش فرسخی یعنی نزدیک بیست و سه کیلومتری بیرون شهر ببرد و شما افطار کنید ولی پدرتان افطار نکند و بر گردید.
باید موقعی حرکت کنی که قبل از اذان ظهر پدرتان در شهر باشد در غیر این صورت روزه ایشان هم خراب می شود.
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید