آرشیو پرسش و پاسخ ها: بانوان

استحاضه ی کثیره


کسي که استحاضه کثيره  باشد باید چطور نمازش را بخواند؟ خونريزي اش خيلي  است؟

چون نفرموده بودید مقلد کدام مرجع تقلید هستید حکم استحاضه کثیره را منطبق بر همه فقها آوردم
مسأله 396- در استحاضۀ كثيره علاوه بر كارهاى استحاضۀ متوسطه ، براى هر نماز دستمال را عوض كند، يا آب بكشد و (2) يك غسل براى نماز ظهر و عصر و يكى براى نماز مغرب و عشا به جا آورد و (3) بين نماز ظهر و عصر فاصله نيندازد و اگر فاصله بيندازد بايد براى نماز عصر دوباره غسل كند و نيز اگر بين نماز مغرب و عشا فاصله بيندازد بايد براى نماز عشا دوباره غسل نمايد. (4)
(3) بهجت: و بنا بر احتياط واجب با هر غسلى يك وضو هم بگيرد بلكه براى نماز عصر و نماز عشاء نيز بايد بنا بر احتياط واجب وضو بگيرد و هم چنين بايد ..
(4) گلپايگانى، صافى: و چون وجوبِ وضو در استحاضۀ كثيره محلّ تأمّل است، احتياط آن است كه پيش از غسل، به قصد رجاء وضو بگيرد و در ميان نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشاء اگر جمع بين آنها مى‌نمايد گرفتن وضو براى مستحاضۀ كثيره، خلاف احتياط است مگر در حالِ گفتن اقامۀ نماز دوّم كه با جمع عرفى منافى نباشد.
خوئى، تبريزى: و أظهر (نورى: و أقوى) اين است كه در استحاضۀ كثيره غسل از وضو كفايت مى‌كند.
سيستانى: مسأله: در استحاضۀ كثيره، بايد بنا بر احتياط واجب زن براى هر نماز پنبه و دستمال را عوض كند يا آب بكشد، و لازم است يك غسل براى نماز صبح و يكى براى نماز ظهر و عصر و يكى براى نماز مغرب و عشا به جا آورد، و بين نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا فاصله نيندازد و اگر فاصله بيندازد بايد براى نماز عصر و عشا دوباره غسل كند. اينها همه در صورتى است كه خون پى‌درپى از پنبه به دستمال برسد امّا چنانچه رسيدن خون از پنبه به دستمال با قدرى فاصله باشد كه زن بتواند در آن فاصله يك نماز يا بيشتر بخواند احتياط لازم آن است كه هر گاه خون از پنبه به دستمال برسد، پنبه و دستمال را عوض كرده و يا آب بكشد و غسل نمايد، بنا بر اين اگر زن غسل كرد و نماز ظهر را مثلًا خواند ولى قبل از نماز عصر يا در ميان آن، خون دوباره از پنبه به دستمال رسيد بايد براى نماز عصر نيز غسل نمايد، ولى چنانچه فاصله به مقدارى باشد كه زن بتواند در آن ميان دو نماز يا بيشتر بخواند مثل اين كه بتواند نماز مغرب و عشاء را نيز قبل از آن كه خون دوباره به دستمال برسد بخواند براى آن نمازها لازم نيست غسل ديگرى بكند و در هر صورت در استحاضۀ كثيره غسل از وضو كفايت مى‌كند.
مكارم: مسأله: در استحاضه كثيره واجب است سه غسل انجام دهد: يك غسل براى نماز صبح و ديگر براى نماز ظهر و عصر و سوّم براى مغرب و عشاء و بايد ميان اين نمازها جمع كند و احتياط مستحبّ آن است كه علاوه بر اين، براى هر نماز يك وضو بگيرد، قبل از غسل يا بعد از آن.
زنجانى: مسأله: در استحاضه كثيره بايد براى نماز صبح يك غسل، و براى نماز ظهر و عصر يك غسل، و براى نماز مغرب و عشا هم يك غسل به جا آورد و بين نماز ظهر و عصر و بين نماز مغرب و عشاء فاصله نيندازد، و اگر فاصله انداخت اشكالى ندارد، ولى بايد براى نماز بعدى دوباره غسل كند، و در هر حال بنا بر احتياط واجب براى هر نماز يك وضو بگيرد، و هر يك از وضو يا غسل را كه اوّل انجام دهد اشكالى ندارد ولى مستحب، بلكه مطابق احتياط استحبابى، است كه اول وضو بگيرد.



(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید