آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

تعریف مکتب

س:مکتب یعنی چه؟

ج:مكتب عبارتست ازمجموعه‏ اى ازنظرات، باورها، مشى وروش‏ها درجنبه‏ هاى مختلف حيات سياسى، اجتماعى، اقتصادى، فلسفى وهنرى و...
- برخى مكتب راعبارت ازراه وروش زندگى، منطق زندگى و يا مجموعه‏ اى ازمعتقدات فردى يا جمعى دانسته‏ اند .
- گروهى آن را عبارت دانسته ‏اند ازطرزفكرى جامع الاطراف و قابل اجرا وعمل درعرصه حيات فردى يا اجتماعى. هر مكتب ضمن اينكه فلسفه زندگى را نشان مى‏ دهد بايد مجهز به منطق باشد، آرمان آفرين باشد، ديدها و نگرش‏ها را نسبت به مسائل ماده و معنى روشن سازد، مقررات آن ضوابط را نشان دهد، خط مشى و عملكردها را نشان دهد، شيوه‏ هاى متغير و متفاوت براى وصول به اغراض را تحت نظر گيرد و از آن دفاع و يا آنها را اصلاح كند.
- هر مكتب داراى دو جزء اساسى است: يكى انديشه است كه داراى جنبه زيربنائى است و ديد وجهان بينى آن را نشان مى‏ دهد. معمولاً پيش فرض‏ها، مقبولات، نگرش‏ها، بينش‏هاى يك مكتب بر آن استوار است. و ديگرى عمل است كه در واقع نشان مى‏ دهد آنچه را كه مكتب از نظر تئورى بيان مى‏ دارد به چه صورتى قابل پياده شدن است. در واقع عمل پيوند خود را با انديشه مكتب نشان مى‏ دهد.

(83 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (2)
غلامحسین برزگر
۱۰ تیر ۱۳۹۶ ساعت۲۱:۱۴
سلام. درزمان کنونی باتوجه به نسل جدید نیاز مبرم به تبین مبانی دین اسلام داریم وآن هم بصورتی نو
طاهرزاده
۱۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت۰۴:۲۳
باسلام جناب برزگر حق باشماست تبیین مبانی اسلام درچارچوب قالبهای امروزی از کارهای اساسی است که تا حدودی انجام شده و بازهم نیاز به بروز رسانی دارد .
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید