آرشیو پرسش و پاسخ ها: روابط

راه ابراز علاقه‌

زمانی‌ که‌ دختری‌ از صمیم‌ قلب‌ پسری‌ را دوست‌ دارد ولی‌ نمی‌تواند این‌ موضوع‌ را به‌ او بگویدچه‌ راهی‌ برای‌ این‌ ابراز علاقه‌ وجود دارد؟
متن پاسخ: نخست‌ باید بگویم‌ این‌ دوست‌ داشتن‌ اگر از راه‌ نگاه‌ به‌ آن‌ جوان‌ حاصل‌ شده‌ و نگاه‌های‌مکرر سبب‌ انتقال‌ و تثبیت‌ چنین‌ محبت‌ قلبی‌ شده‌، در این‌ صورت‌، این‌ دختر خطا کرده‌ و برخلاف‌ دستور خدا عمل‌ کرده‌ است‌. مگر خداوند متعال‌ از نگاه‌ معنادار و پیام‌ بخش‌ و نظرهای‌شهوت‌انگیز نهی‌ نکرده‌ است‌؟ مگر نمی‌فرماید: «وَ قُل‌ لِلْمُؤمِنات‌ِ یَغْضُضْن‌ مِن‌ اَبصارِهِن‌َّ وَ یَحْفظن‌َفُرُوجَهُن‌َّ وَ لا' یَبدین‌َ زینَتَهُن‌َّ...»؛ و به‌ زنان‌ با ایمان‌ بگو چشم‌های‌ خود را (از نگاه‌های‌ هوس‌ آلود)فرو گیرند، و دامان‌ خویش‌ را حفظ‌ کنند و زینت‌ خود را (جز آن‌ مقدار که‌ نمایان‌ است‌) آشکارننمایند. ولی‌ اگر این‌ محبت‌ از طریق‌ نگاه‌ ابتدایی‌ و برخورد ناگهانی‌ یا از طریق‌ تعریف‌ پدر و مادر از آن‌ جوان‌، یا از نگاه‌ به‌ قصد ازدواج‌ و انتخاب‌ صورت‌ گرفته‌، در این‌ صورت‌، خلاف‌ شرع‌مرتکب‌ نشده‌ و کار حرامی‌ انجام‌ نداده‌ است‌. ثانیاً اسلام‌ هیچ‌ راهی‌ برای‌ ذلّت‌ نفس‌ و از دست‌ دادن‌ عزّت‌ و کرامت‌ ذاتی‌ تجویز نکرده‌ و به‌پیروانش‌ اجازه‌ نداده‌ است‌ که‌ با راه‌های‌ گوناگون‌، کیان‌ و شخصیّت‌ خود را خرد و خود را ذلیل‌نشان‌ دهند. ابراز علاقة‌ دختر به‌ یک‌ پسر اظهار ذلّت‌، امضاء و مهر تأیید ابدی‌ بر خواری‌ خویش‌است‌. اسلام‌ برای‌ زنان‌ و دختران‌ وقار و شخصیّت‌ خاصّی‌ قائل‌ است‌ و به‌ هیچ‌ وجه‌ به‌ آنان‌اجازه‌ نمی‌دهد که‌ به‌ بهانه دوست‌ داشتن‌ یک‌ پسر، به‌ او اظهار عشق‌ و علاقه‌ نماید و در این‌جهت‌ آنقدر حسّاس‌ است‌ که‌ به‌ دختران‌ و زنان‌ عفیف‌ توصیه‌ می‌کند که‌ بر خلاف‌ مردان‌،مغرورانه‌ راه‌ روند، متکبّرانه‌ حرف‌ بزنند، وقار خود را نشکنند و در حرف‌ زدن‌ و برخوردهای‌خود با مردان‌، تواضع‌ و فروتنی‌ نشان‌ ندهند و صدا و لهجة‌ خود را تغییر ندهند و با متانت‌ کامل‌برخورد نمایند. دختری‌ که‌ چنین‌ باشد به‌ یقین‌ جوانان‌ غیور که‌ طالب‌ همسران‌ خوب‌ و ایده‌آل‌هستند، به‌ سراغ‌ آنها خواهند رفت‌ و انتخاب‌ چنین‌ دختری‌ را بر دختران‌ سبک‌ و بی‌وقار و کودک‌صفت‌ ترجیح‌ خواهند داد. علاوه‌ بر آن‌ اصولاً اظهار محبّت‌ یک‌ دختر به‌ یک‌ پسر، این‌ سوء ظن‌ّرا در ذهن‌ آن‌ پسر ایجاد خواهد کرد که‌ از کجا معلوم‌ که‌ این‌ دختر تا کنون‌ به‌ چند جوان‌ دیگر نیزابراز علاقه‌ نکرده‌ باشد. یعنی‌ به‌ طور طبیعی‌ مردان‌ این‌ گونه‌اند که‌ به‌ محض‌ اظهار علاقه‌ و محبّت‌از جانب‌ دختران‌، سوء ظن‌ در آنها پدید می‌آید و از نخستین‌ برخورد بدبینی‌ در دل‌ آنان‌ نسبت‌ به‌دختران‌ پدید می‌آید. به‌ همین‌ جهت‌ آیین‌ اسلام‌ به‌ زنان‌ مجرد و دختران‌ اجازه‌ نمی‌دهد که‌ به‌سراغ‌ مردها بروند و خود را ذلیل‌ و حقیر نشان‌ دهند

البته اگر این عشق پاک باشد میتوان به جای ابراز علاقه به پسر که ذلت وخواری رال به همراه دارد به عزیز مقلب القلوب متوسل شد و به درگاه خدایی که سلطان قلوب است عرض حاجت کرد تامقدمات وصال حاصل شود.