آرشیو پرسش و پاسخ ها: آداب و مستحبات فقهی

فلسفه پاشيدن آب روي قبر اموات چيست؟

فلسفه پاشيدن آب روي قبر اموات چيست؟


در كتاب «بحار الانوار، ج 82، ص 23، باب 12، روايت 10 «آمده است:

[علل‏]: عن احمد بن موسى بن المتوكل عن على بن الحسين اسعد آبادى عن احمد بن ابى عبداللّه برقى عن ابيه عن ابن ابى عمير عن بعض اصحابه قال سألت ابا عبداللّه (ع) عن رش الماء على القبر قال يتجافى عند العذاب مادام الندى فى التراب در روايت ياد شده، راوى از امام صادق (ع) پيرامون فلسفه آب ريختن بر قبر سؤال مى‏كند و حضرت پاسخ مى‏دهند: «تا زمانى كه رطوبت آب در خاك قبر باقى است، عذاب از آن رخت برمى‏بندد». البته در اين جا دو نكته شايان توجه است:

الف) راوى اصلى از امام صادق (ع) شناخته شده نيست. از همين‏ رو به طور قاطع نمى‏توان به مضمون آن ايمان آورد ليكن در اين گونه موارد مى‏توان عمل را به قصد «رجا» به جاى آورد.

ب) كيفيت تأثير آب در رفع عذاب، از امورى است كه با عقل عادى نمى‏توان آن را درك كرد. بنابراين در صورت صحّت مضمون روايت، بايد آن را از حقايق غيبى دانست كه عقل عادى بشرى، از درك و تبيين آن عاجز است.

(3 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید