آرشیو پرسش و پاسخ ها: ائمه علیهم‌السلام

حضرت فاطمه(س)محوراهل کساء

س:چرا حضرت فاطمه (س)محور اهل کساست؟

ج: داستان كسا بدين گونه است كه روزى رسول خدا (ص) على(ع)، فاطمه(س)، حسنين (ع) را در زير عبایى كه خود هم در آن بود گرد آورد. و آيه تطهير را در شأن آنان خواند كه انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيراً و دعا كرد وفرمود خداوندا اينان اهلبيت و آل محمدند درود و بركات خود را بر اينان قرار داده كه تو ستوده و الا مقامى. اين حديث كه شأن خاندان پيامبر(ص)، فاطمه زهرا (س)، على(ع) و حسنين(ع) را نشان مى‏ دهد ازطرق مختلفى از شيعه و اهل سنت نقل شده است بنابر آنچه صاحب كتاب فاطمه الزهرا (س) ذكر كرده ‏است  نويسندگان حديث كسا به خط خود عبارتند از شيخ عبداله بحرانى دركتاب العوالم العلوم، كه در آن خط بيش از 20 تن ازعلماى بزرگ مثل شهيد ثانى، علامه حلى، فخر المحققين، ابن شهر آشوب و ديگر افراد مورد وثوق گردآورى شده است .
اين حديث با 29 سلسله سند به جابربن عبداله انصار مى ‏رسد و افرادى چون علامه حلى، طبرسى، شيخ طوسى، شيخ مفيد و امثالهم بر آن صحه گذارده‏ اند كه صدق و اتقان سخنشان جاى بحث و وسوسه‏ اى نيست و جزاعتماد بر آن گریزى نتواند بود .
- طبرى در تفسير الجامع البيان از 25 طريق، سيوطى در تفسير درالمنثور از 20 طريق درباره اين حديث بحث كرده‏ اند.
- و بنابرآنچه علامه سيد شهاب الدين تبريزى تحقيق كرده حديث كسا داراى سندى است كه او آن را به دست آورده و در رساله‏ اى كوچك به زبان فارسى آن را نگاشته است. 

خداوند خواست حقيقت نورانى و ملكوتى اهلبيت را درحديث آشكار سازد و آنان را اشرف مخلوقات معرفى كند، و افضل موجودات، اينان اهلبيت پيامبر (ص) معرفى شدند و جان او، در زير آن عباى كوچك و محدود جهانى گرد آمده بودند (ليس على اللّه بمستنكر - ان يجمع العالم فى واحد) و و رسول خدا در محوريت و ارزش آنان از سوگندهاى غليظ استفاده كرده بود .
در كسا فاطمه (س) محور و اول و آخر آنها بود - معرفى جبرئيل از اهل كسا هم همين نكته را نشان مى‏ دهد جبرئيل در معرفى آنها به اهل آسمان و فرشتگان عبارتى بدين شرح داشت: هم فاطمة و ابوها، و بعلها و بنوها.
در اين معرفى چنان است كه گوئى خداى هم دوست داشت نام فاطمه (س) مكرراً ذكر شود و ترجمه عبارت فوق چنين است: 
- فاطمه (س) است و پدر فاطمه (س).
- فاطمه (س) است و شوهر فاطمه (س).
- فاطمه (س) است و فرزندان فاطمه (س). و محوريت تعريف روى او دور مى ‏زند - نام پيامبر(ص) وعلى(ع) و فرزندان يك بار مورد اشاره قرار گرفته و نام فاطمه (س) چند بار.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید