آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

حضرت فاطمه(س) محور هدایت و پیشوایی

س: چراحضرت فاطمه(س)محور هدایت وپیشوایی است؟

ج: فاطمه (س) محور هدايت است و در جنبه پيشوائى امت. رسول خدا (ص) در پيشرفت آئين خود و اهداف و مقاصد خويش الگوى مردانه بسيار داشت اما در جنبه الگویى زن عده او بسيار اندك بودند و درآن جمع اندك فاطمه (س) در رأس بود. تشبيهات درباره فاطمه (س) تشبيه زهره ‏اى است كه در بين كواكب آسمانى درخشان است و جلب نظر كننده. به اين حديث توجه شود. 
رسول خدا (ص) فرمود: 
اهتدوا بالشمس، فاذا غاب الشمس فاهتدوا بالقمر، فاذا غاب القمر فاهتدوا بالزهرة فاذا غابت الزهرة فاهتدوا بالفرقدين...به وسيله خورشيد و ماه و زهره و فرقدان، هدايت يابيد در صورت غيبت يكى به ديگرى تمسك جوئيد. از او درباره اين لغات و اصطلاحات توضيح خواستند. فرمود خورشيد منم، و على (ع) چون قمر است، و فاطمه (س) چون زهره، و فرقدان حسن و حسين (ع)... و ديديم كه محور اين پنج تن فاطمه (س) بود .
- در تفسير آيه ربنا هب لنا من ازواجنا و ذرياتنا قرة اعين و اجعلنا للمتقين اماماً  رسول خدا (ص) مقام پيشوائى را درباره خانواده خود پرسيد همان گونه كه درباره كلمات ازواج و ذريه و قرة اعين پرسش كرد. جبرئيل، خديجه را مصداق ازواج، فاطمه (س) را مصداق ذريه، حسن(ع) و حسين (ع) را مصداق قرة اعين و على(ع) را مصداق امام ذكر كرد. و مى ‏دانيم كه از ذريه او چه نسل پاك و پاكيزه ‏اى پديد آمد. در سخنى ديگر رسول خدا خود را به يك درخت، و فاطمه (س) را حامل آن، و على (ع) را عامل لقاح و حسن(ع) و حسين (ع) را ميوه آن معرفى كرد: انا شجرة، فاطمة حملها، و على لقاحها، و الحسن و الحسين ثمارها 

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید